[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 7 - ( 7-1393 ) ::
جلد 14 شماره 7 صفحات 626-632 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین اعتماد به نفس و خطرپذیری دانشجویان دختر ساکن خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
رضا مرادی، ماهان محمدی، نجمه بهمن زیاری، نجمه تیموریان
نجمه بهمن زیاری ،کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. najmeh_bahmanziari@yahoo.com ، najmeh_bahmanziari@yahoo.com
چکیده:   (4134 مشاهده)
مقدمه: یکی از پیامدهای اصلی عزت‌نفس در انسان‌ها، ایجاد اعتماد به نفس است. یکی از ویژگی‌های متاثر از اعتماد به نفس نیز خطرپذیری افراد است؛ به صورتی که می‌توان گفت افراد با اعتماد به نفس بالا با احتمال بیش‌تری به سمت تصمیم‌گیری‌هایی با احتمال خطر، پیامدهای منفی و ناخوشایند کشیده می‌شوند. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط میان این دو مؤلفه میان دانشجویان دختر ساکن خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان صورت گرفت. روش‌ها: دراین مطالعه توصیفی همبستگی 180 نفر از دانشجویان دختر سال سوم ساکن خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استفاده از فرمول کوکران و نمونه‌گیری طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزارگردآوری داده‌ها پرسشنامه‌های محقق‌ساخته اعتماد به نفس و خطرپذیری بودکه روایی و پایایی آن تأیید شد. از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون t مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی پیرسون) جهت تحلیل داده‌ها استفاده شد. نتایج: میزان اعتماد به نفس و خطرپذیری اکثر پاسخگویان در سطح متوسط بوده و بین اعتماد به نفس و خطرپذیری رابطه منفی و معنادار وجود داشت(023/0=p و 169/0-=r). نمرات اعتماد به نفس و خطرپذیری در بین افراد متأهل و مجرد و در مقاطع تحصیلی مختلف اختلاف معناداری نداشت(714/0=p) اما میانگین نمرات اعتماد به نفس (138/3=F و 027/0=p) و خطرپذیری (019/0=p و 388/3=F) در میان گروه‌های اقتصادی اختلاف معنادارداشت. همچنین نتیجه آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین اعتماد به نفس و خطرپذیری رابطه منفی و معنادار وجود دارد(023/0=p و 169/0-=r). نتیجه‌گیری: با افزایش اعتماد به نفس، میزان خطرپذیری دانشجویان دختر به ویژه در رابطه با رفتارهای پرخطر کاهش می‌یافت؛ با توجه به این مساله پیشنهاد می‌شود اقداماتی در جهت افزایش اعتماد به نفس آنان همچون آموزش مهارت‌های اجتماعی، شناسایی استعدادهای بالقوه و فراهم ساختن شرایط برای بالفعل شدن آنها، استفاده صحیح از افکار و نظرات آنان در تصمیم‌گیری‌ها و تأمین نیازهای معنوی ایشان انجام گیرد.
واژه‌های کلیدی: اعتماد به نفس، عزت‌نفس، خطرپذیری، دانشجویان دختر، دانشگاه علوم پزشکی
متن کامل [PDF 183 kb]   (1697 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: ۱۳۹۳/۳/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۳/۷/۲ | انتشار: ۱۳۹۳/۷/۲۳
پرسشنامه اعتماد به نفس [DOCX 21 KB]  (272 دریافت)
پرسشنامه خطرپذیری [DOCX 17 KB]  (289 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi R, Mohammadi M, Bahman Ziari N, Teymourian N. The Relation between Self-confidence and Risk-taking among Female Students Living in Dormitories of Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2014; 14 (7) :626-632
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3275-fa.html

مرادی رضا، محمدی ماهان، بهمن زیاری نجمه، تیموریان نجمه. رابطه بین اعتماد به نفس و خطرپذیری دانشجویان دختر ساکن خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (7) :626-632

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3275-fa.html



دوره 14، شماره 7 - ( 7-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3897