Moradi R, Mohammadi M, Bahman Ziari N, Teymourian N. The Relation between Self-confidence and Risk-taking among Female Students Living in Dormitories of Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (7) :626-632
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3275-fa.html
مرادی رضا، محمدی ماهان، بهمن زیاری نجمه، تیموریان نجمه. رابطه بین اعتماد به نفس و خطرپذیری دانشجویان دختر ساکن خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (7) :626-632
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3275-fa.html
نجمه بهمن زیاری ،کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. najmeh_bahmanziari@yahoo.com ، najmeh_bahmanziari@yahoo.com
چکیده: (35450 مشاهده)
مقدمه: یکی از پیامدهای اصلی عزتنفس در انسانها، ایجاد اعتماد به نفس است. یکی از ویژگیهای متاثر از اعتماد به نفس نیز خطرپذیری افراد است؛ به صورتی که میتوان گفت افراد با اعتماد به نفس بالا با احتمال بیشتری به سمت تصمیمگیریهایی با احتمال خطر، پیامدهای منفی و ناخوشایند کشیده میشوند. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط میان این دو مؤلفه میان دانشجویان دختر ساکن خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان صورت گرفت.
روشها: دراین مطالعه توصیفی همبستگی 180 نفر از دانشجویان دختر سال سوم ساکن خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استفاده از فرمول کوکران و نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. ابزارگردآوری دادهها پرسشنامههای محققساخته اعتماد به نفس و خطرپذیری بودکه روایی و پایایی آن تأیید شد. از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون t مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی پیرسون) جهت تحلیل دادهها استفاده شد.
نتایج: میزان اعتماد به نفس و خطرپذیری اکثر پاسخگویان در سطح متوسط بوده و بین اعتماد به نفس و خطرپذیری رابطه منفی و معنادار وجود داشت(023/0=p و 169/0-=r). نمرات اعتماد به نفس و خطرپذیری در بین افراد متأهل و مجرد و در مقاطع تحصیلی مختلف اختلاف معناداری نداشت(714/0=p) اما میانگین نمرات اعتماد به نفس (138/3=F و 027/0=p) و خطرپذیری (019/0=p و 388/3=F) در میان گروههای اقتصادی اختلاف معنادارداشت. همچنین نتیجه آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین اعتماد به نفس و خطرپذیری رابطه منفی و معنادار وجود دارد(023/0=p و 169/0-=r).
نتیجهگیری: با افزایش اعتماد به نفس، میزان خطرپذیری دانشجویان دختر به ویژه در رابطه با رفتارهای پرخطر کاهش مییافت؛ با توجه به این مساله پیشنهاد میشود اقداماتی در جهت افزایش اعتماد به نفس آنان همچون آموزش مهارتهای اجتماعی، شناسایی استعدادهای بالقوه و فراهم ساختن شرایط برای بالفعل شدن آنها، استفاده صحیح از افکار و نظرات آنان در تصمیمگیریها و تأمین نیازهای معنوی ایشان انجام گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1393/3/20 | پذیرش: 1393/7/2 | انتشار: 1393/7/23 | انتشار الکترونیک: 1393/7/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول