[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 12 - ( 12-1393 ) ::
جلد 14 شماره 12 صفحات 1084-1092 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر قرارداد یادگیری بر رضایت‌مندی و یادگیری خود-هدایتی دانشجویان پرستاری در آموزش بالینی
لیلی بریم نژاد، محبوبه سجادی هزاوه، شراره خسروی
دکتر محبوبه سجادی هزاوه (استادیار)، دکترای پرستاری، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران. dr. sajadi@aracmu.ac.ir ، sajadimahbobeh@yahoo.com
چکیده:   (3302 مشاهده)
مقدمه: در تطبیق با تغییرات و پیشرفت‌های سریع در ارائه خدمات بهداشتی، پرستاران باید بتوانند تصمیم‌گیری و حل مشکل را در شرایط مختلف انجام دهند. بدین منظور دانشجویان پرستاری باید برای پذیرش مسؤولیت یادگیری خود آموزش ببینند. در دست یابی به این هدف روش‌های یادگیری خود-هدایتی پیشنهاد می‌شود. یکی از این روش‌ها، قرارداد یادگیری است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر قرار داد یادگیری بر یادگیری خود هدایتی و رضایت‌مندی دانشجویان پرستاری طراحی و اجرا گردید. روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که بر روی کلیه دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران که در حال گذراندن واحد کارآموزی عرصه کودکان بودند، صورت گرفت (59 نفر). 27 نفر در نیمه اول ترم به روش معمول و 32 نفر در نیمه دوم ترم به روش قرارداد یادگیری آموزش دیدند. در پایان دوره کارآموزی پرسشنامه‌های یادگیری خود-هدایتی و رضایت‌مندی از روش تدریس توسط دانشجویان هر دو گروه تکمیل شد و با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی (آزمونt مستقل) تحلیل گردید. نتایج: بین دو گروه مداخله و کنترل از نظر سن، جنس و معدل تفاوت معنادار آماری وجود نداشت. تحلیل آماری نشان داد که بین میانگین امتیازات یادگیری خود-هدایتی در دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد (019/0p=) اما بین میانگین امتیازات رضایت‌مندی در دو گروه، تفاوت معناداری دیده نشد. نتیجه‌گیری: استفاده از قرارداد یادگیری در آموزش بالینی، یادگیری خود هدایتی در دانشجویان پرستاری را افزایش می‌دهد. اجرای این شیوه به دلیل توجه خاص آن به تفاوت‌های فردی و مبنای نظری یادگیری بزرگسالان و همچنین تقویت یادگیری خود هدایتی که از اهداف آموزش پرستاری در هزاره سوم است به مربیان توصیه می‌شود. البته در رضایت‌مندی دانشجویان از این روش آموزشی تفاوت معناداری دیده نشد که به نظر می‌رسد دانشجویان در به‌کارگیری این روش نیاز به آمادگی و حمایت بیش‌تری دارند.
واژه‌های کلیدی: آموزش بالینی، یادگیری خود-هدایتی، قرارداد یادگیری، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 188 kb]   (1160 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: ۱۳۹۳/۳/۳ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۱/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
پرسشنامه مطالعه [DOCX 12 KB]  (175 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Borim Nejad L, Sajadi Hezaveh M, Khosravi S. The Effect of Learning Contract on Self-directed Learning and Satisfaction of Nursing Students in Clinical Education. Iranian Journal of Medical Education. 2015; 14 (12) :1084-1092
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3240-fa.html

بریم نژاد لیلی، سجادی هزاوه محبوبه، خسروی شراره. تأثیر قرارداد یادگیری بر رضایت‌مندی و یادگیری خود-هدایتی دانشجویان پرستاری در آموزش بالینی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (12) :1084-1092

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3240-fa.html



دوره 14، شماره 12 - ( 12-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3962