[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 3 - ( 3-1393 ) ::
جلد 14 شماره 3 صفحات 276-279 برگشت به فهرست نسخه ها
نقد مقاله:تأثیر روش آموزش از طریق تلفن همراه بر خود نظم‌دهی فراشناختی و نگرش دانشجویان پیراپزشکی
محمد شهباز
، mshahbazm66@yahoo.com
چکیده:   (3656 مشاهده)
سردبیر محترم مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی بی‌شک فراهم آوردن شرایطی برای نقد مقالات بستر مناسبی برای آموزش و پیشرفت محققان به وجود می‌آورد، از سردبیر محترم بابت به وجود آوردن این امکان کمال تشکر را دارم. مقاله‌ای تحت عنوان: تأثیر روش آموزش از طریق تلفن همراه بر خود نظم‌دهی فراشناختی و نگرش دانشجویان پیراپزشکی در مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی.1392؛ 13(12): 1001 تا 1010 منتشر شده است. در مورد این مقاله چند نکته قابل بحث می‌باشد: مقاله دارای نکات مثبتی همچون استفاده از پرسش‌نامه‌های با روایی پایایی بالا و استفاده از یک استاد برای آموزش، می‌باشد.(1) یکی از نکاتی که می‌توان به آن توجه کرد انتخاب گروه آزمایش و کنترل می‌باشد که در این مطالعه به طور تصادفی یک کلاس به عنوان گروه آزمایش و دیگری گروه کنترل انتخاب شده‌اند، روشی که در کارآزمایی‌های اجتماعی کاربرد دارد. با توجه به تعداد نمونه کم، بهتر آن نبود که از تخصیص تصادفی استفاده می‌شد؟ با انجام این کار اثر مخدوش‌کننده‌های احتمالی کنترل می‌شد و نیز اثر تعلق به گروه که در امر یادگیری و انگیزش مؤثر می‌باشد از بین می‌رفت.(2و3) نکته دیگر این که متغیر‌های معدل پیش دانشگاهی و رتبه قبولی دانشجویان در دو گروه همگن یا همسان سازی شده‌اند. متغیر‌هایی باید برای همسان سازی انتخاب شوند که نقش مخدوش کنندگی آنها معلوم باشد. آیا این دو متغیر مخدوش‌کننده‌های اصلی در مطالعه می‌باشند؟ یکی از فاکتور‌هایی که باید به آن توجه داشت مدت زمان آموزش می‌باشد که در گروه آزمایش به دلیل استفاده از آموزش با تلفن همراه این زمان بیش از گروه کنترل است که امکان دارد علت اختلاف در نتایج دو گروه به دلیل مدت زمان صرف شده باشد نه شیوه آموزش. پس بهتر نبود این فاکتور به عنوان متغیر همسان سازی انتخاب می‌شد؟(2( نکته دیگر این که به دلیل ماهیت مداخله افراد از گروهی که به آن تعلق داشته‌اند آگاه بوده‌اند، این اطلاع می‌تواند در نتایج مطالعه تأثیری جدا از اثر مداخله داشته باشد، شرکت در مطالعه نیز صرف نظر از نوع مداخله می‌تواند در نتایج تأثیرگذار باشد(3). لذا پیشنهاد می‌شود در طراحی این گونه مطالعات، موارد فوق در صورت امکان مورد توجه قرار گیرند و در غیر این صورت به عنوان محدودیت‌های مطالعه در قسمت محدودیت‌ها ذکر گردند.
متن کامل [PDF 155 kb]   (942 دریافت)    
نوع مطالعه: نامه به سردبیر | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: ۱۳۹۲/۱۲/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۳/۳/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۳/۳/۱۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shahbaz M. commentary on:The Effect of Mobile Learning on Metacognitive Self-regulation and Attitudes of Students ofAllied Health Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2014; 14 (3) :276-279
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3171-fa.html

شهباز محمد. نقد مقاله:تأثیر روش آموزش از طریق تلفن همراه بر خود نظم‌دهی فراشناختی و نگرش دانشجویان پیراپزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (3) :276-279

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3171-fa.html



دوره 14، شماره 3 - ( 3-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3962