[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 6 - ( 6-1393 ) ::
جلد 14 شماره 6 صفحات 507-516 برگشت به فهرست نسخه ها
مفهوم پرستاری مبتنی بر شواهد و آموزش پرستاری
زهرا شیخ علیپور، اسکندر فتحی آذر، مژگان لطفی، وحید پاک پور، پروانه آقاجری، هاله خشکنابی، زهره علی مختاری
مژگان لطفی، دانشجوی دکتری پرستاری، مربی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران. mojgan.lotfi@yahoo.com ، mojgan.lotfi@yahoo.com
چکیده:   (4619 مشاهده)
مقدمه: پیشرفت‌های مداوم علمی همراه با وضعیت متغیر مددجویان مستلزم آن است که پرستاران بتوانند با تلفیق مهارت‌های فنی و دانش حرفه‌ای خود براساس شواهد علمی، مشکلات مددجویان را تشخیص داده و به طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه‌ی مراقبتی برای حل این مشکلات بپردازند. پرستاران باید توانایی تصمیم‌گیری مستقل بالینی را داشته باشند و تحقق این اهداف به واسطه استفاده از شواهد تحقیقاتی در مراقبت‌های بالینی تسهیل می‌گردد. هدف این مقاله مروری بررسی مفهوم پرستاری مبتنی بر شواهد، موانع موجود در آموزش آن و ارائه راه‌کارهایی جهت تسهیل اجرای آن می‌باشد. روش: مطالعه مروری حاضر از نوع یکپارچه می‌باشد. انواع مقالات براساس کلیدواژه‌های آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد، پرستاری مبتنی بر شواهد و آموزش، از پایگاه داده‌های مختلف داخلی و خارجی اعم از ProQuest, Ovid, PubMed, ScienceDirect, Google Scholare و magiran, sid جمع‌آوری گردید. از مجموع مطالعات به دست آمده، در کل 24 مقاله در این مطالعه استفاده گردید. نتایج: مطالعات نشان می‌دهند که موانع زیادی برسر راه مراقبت مبتنی بر شواهد و آموزش آن به دانشجویان وجود دارد. از جمله این که اساتید وقت کافی برای آموزش مبتنی بر شواهد نداشته یا با نحوه آموزش آن آشنایی ندارند. همچنین پرستاران در بالین با تعداد زیاد بیماران، کمبود وقت و اطلاعات مواجه بوده و در مراقبت براساس شواهد دچار مشکل می‌باشند. نتیجه گیری: به نظر می‌رسد که با سیاست‌گذاری در سطح کشور و اجباری نمودن مراقبت براساس شواهد، می‌توان دانشگاه‌ها و اساتید را ملزم به آموزش فرآیند مراقبت مبتنی بر شواهد به دانشجویان پرستاری و علوم پزشکی نمود.
واژه‌های کلیدی: آموزش، پرستاری مبتنی بر شواهد، آموزش مبتنی بر شواهد، پرستار
متن کامل [PDF 231 kb]   (2659 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: ۱۳۹۲/۸/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۳/۵/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۳/۶/۱۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sheikhalipour Z, Fathiazar E, Lotfi M, Pakpour V, Aghajari P, Ali Mokhtari Z. Concept of evidence based nursing and nursing education . Iranian Journal of Medical Education. 2014; 14 (6) :507-516
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2992-fa.html

شیخ علیپور زهرا، فتحی آذر اسکندر، لطفی مژگان، پاک پور وحید، آقاجری پروانه، خشکنابی هاله و همکاران.. مفهوم پرستاری مبتنی بر شواهد و آموزش پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (6) :507-516

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2992-fa.html



دوره 14، شماره 6 - ( 6-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3962