دوره 12، شماره 10 - ( 10-1391 )                   جلد 12 شماره 10 صفحات 806-805 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Javadinia S A, Abedini M. The Effect of Passing the Psychiatric Clerkship on Consideration of Various Specialties as Priorities in Prospective Field and Respect for Clinical Specialties in Medical Students. Iranian Journal of Medical Education 2013; 12 (10) :805-806
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2473-fa.html
جوادی نیا سید علیرضا، عابدینی محمدرضا. نامه به سردبیر درباره «تأثیر دوره کارآموزی روانپزشکی بر اولویت‌های انتخاب رشته تخصصی و احترام به تخصص‌های بالینی در دانشجویان پزشکی دانشگاه جندی شاپور اهواز». مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (10) :805-806

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2473-fa.html


، mohrabe@bums.ac.ir
چکیده:   (8413 مشاهده)
مقاله "تأثیر دوره کارآموزی روانپزشکی بر اولویت‌های انتخاب رشته تخصصی و احترام به تخصص‌های بالینی در دانشجویان پزشکی دانشگاه جندی شاپور اهواز"، نوشته ایزدی مزدی و همکاران را که در آخرین شماره مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی به چاپ رسیده است مطالعه نمودیم(1). این نوشته از معدود پژوهش‌های صورت پذیرفته در زمینه تعیین عوامل تأثیرگذار بر روند انتخاب رشته دانشجویان پزشکی عمومی در امتحان دستیار تخصصی بوده که به بهترین نحو ارائه شده و از این نظر لازم است که از نویسندگان مقاله تقدیر به عمل آید. با توجه به افزایش روزافزون تعداد پزشکان عمومی و عدم ایجاد ظرفیت‌ها و تسهیلات شغلی مناسب همراه با این افزایش تعداد پزشکان عمومی، قبولی در دوره دستیاری تخصصی به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اغلب دانشجویان پزشکی عمومی تبدیل شده است. در اغلب موارد انتخاب رشته صورت پذیرفته در این مقطع، در جایگاه اول براساس آینده شغلی و راحتی رشته و سپس علاقه شخصی صورت پذیرفته که این امر سبب گشته است که نمرات برتر آزمون‌های دستیاری در اغلب موارد به رشته‌های پوست، رادیولوژی و ارتوپدی گرایش بیشتری پیدا نمایند(2تا4). هرچند که آموزش از اساتید در طی دوره‌های کارآموزی، از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر انتخاب رشته در کشورهای در حال توسعه می‌باشد اما نمی توان از تأثیر عواملی همچون تمایل به استخدام در دانشگاه، توصیه خانواده و دسترسی به ارتباط بهتر با مردم، کسب موقعیت اقتصادی بهتر، دسترسی به کار بهتر و درآمد بیشتر، کسب موقعیت اجتماعی بهتر و دسترسی به معلومات بیشتر چشم‌پوشی نمود(5). لذا پیشنهاد می‌گردد که در پژوهش‌های آینده در کنار عامل مورد بررسی در این طرح (گذراندن دوره کارآموزی) سایر عوامل به طور هم‌زمان مورد پایش قرار گیرد تا با مشخص نمودن مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار راه برای برنامه‌ریزی‌های آتی در جهت توزیع متناسب نیروی متخصص تسهیل گردد. همچنین جهت آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان رشته پزشکی عمومی با رشته‌های تخصصی لازم است که بسته‌های آموزشی در خصوص هر رشته (هدف هر رشته، بازار کار و...) طرحی و در ابتدای ورود دانشجویان به دوره‌های کارآموزی در اختیار آن‌ها قرار داده شود چرا که بخشی از رشته‌های تخصصی (همچون طب سالمندان، طب ورزش و...) در کوریکولوم آموزشی دانشجویان پزشکی وجود نداشته و مسلماً میزان آگاهی دانشجویان نسبت به این رشته‌ها پایین‌تر می‌باشد.
متن کامل [PDF 115 kb]   (1744 دریافت)    
نوع مطالعه: نامه به سردبیر | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1391/9/26 | پذیرش: 1391/9/28 | انتشار: 1391/10/26 | انتشار الکترونیک: 1391/10/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education