[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 5 - ( 5-1392 ) ::
جلد 13 شماره 5 صفحات 364-372 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تأثیر به‌کارگیری روش‌های ارزشیابی DOPS وMini-CEX با روش سنتی بر مهارت‌های بالینی دانشجویان پرستاری:یک مطالعه تجربی تصادفی شده
هنگامه حبیبی، مرتضی خاقانی زاده، حسین محمودی، عباس عبادی، مرجان سیدمظهری
، khaghanizade@bmsu.ac.ir
چکیده:   (10762 مشاهده)
مقدمه: ارزیابی دانشجو از مهم‌ترین وظایف استاد بالینی است. گسترش روش‌های آموزش بالینی، استفاده از روش‌های جدید و متناسب ارزشیابی بالینی را بیش از پیش ضروری می‌نماید. در این بین استفاده از رویکردهای نوین ارزشیابی که هم‌زمان یادگیری را نیز تقویت می‌کنند بیش از سایر روش‌ها مورد استقبال قرارگرفته است. این مطالعه با هدف مقایسه‌ تأثیر دو روش نوین ارزشیابی DOPS و Mini-CEX در مقایسه با روش مرسوم ارزشیابی بر مهارت‌های بالینی دانشجویان در عرصه پرستاری دانشکده ارتش انجام شد. روش‌ها: مطالعه حاضر یک کارآزمایی تصادفی شده است که بر روی دانشجویان در عرصه پرستاری دانشکده پرستاری ارتش انجام گرفت. تمامی دانشجویان و مربیان متمایل به شرکت، به روش تخصیص تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. پس از آموزش مربیان و سنجش میزان پایایی بین ارزیابان در ایشان، ارزشیابی در گروه تجربی به روش DOPS و Mini- CEX در سه نوبت در طول دوره و در گروه شاهد به روش مرسوم صورت گرفت. مبنای ارزیابی پروسیجرها(رگ‌گیری، پانسمان، گزارش نویسی و آموزش به بیمار) در هر دو گروه، چک‌لیست‌های روا و پایا، تهیه شده توسط محقق بود. نتایج با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی(کای دو، t-مستقل) تحلیل شدند. نتایج: بین دو گروه از نظر متغیرهای مهم دموگرافیک مانند سن، جنس و معدل تفاوت معناداری مشاهده نشد(05/0p>). میانگین نمرات نهایی ارزیابی در گروه تجربی(به روش‌های DOPS و Mini- CEX) به طور معناداری بیشتر از نمرات گروه شاهد(روش مرسوم) بود(0001/0p=). نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد استفاده از دو روش ارزیابی DOPS و Mini- CEX باعث ارتقای مهارت‌های بالینی دانشجویان شده است. لذا پیشنهاد می‌شود که مراکز آموزش پرستاری جهت ارزشیابی پروسیجر‌های بالینی و ارتقای یادگیری دانشجویان این دو روش ارزشیابی را در کنار سایر روش‌ها به کار گیرند.
واژه‌های کلیدی: ارزیابی بالینی، آزمون بالینی کوتاه ( Mini-CEX)، مشاهده مستقیم مهارت‌های پروسیجرال (DOPS)
متن کامل [PDF 215 kb]   (2970 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي مهارتهاي باليني
دریافت: ۱۳۹۱/۵/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۲/۵/۶ | انتشار: ۱۳۹۲/۵/۶
پرسشنامه مطالعه [DOCX 35 KB]  (593 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Habibi H, Khaghanizade M, Mahmoodi H, Ebadi A, seyedmazhari M. Comparison of the Effects of Modern Assessment Methods (DOPS and Mini-CEX) with traditional method on Nursing Students' Clinical Skills: A Randomized Trial. Iranian Journal of Medical Education. 2013; 13 (5) :364-372
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2289-fa.html

حبیبی هنگامه، خاقانی زاده مرتضی، محمودی حسین، عبادی عباس، سیدمظهری مرجان. مقایسه تأثیر به‌کارگیری روش‌های ارزشیابی DOPS وMini-CEX با روش سنتی بر مهارت‌های بالینی دانشجویان پرستاری:یک مطالعه تجربی تصادفی شده. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (5) :364-372

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2289-fa.html



دوره 13، شماره 5 - ( 5-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3962