Abazari P, Vanaki Z, Mohammade I, Amini M. Challenges of Physicians’ Training Program on Diabetes Prevention and Control . Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (1) :19-32
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1722-fa.html
، vanaki_z@modares.ac.ir
چکیده: (12086 مشاهده)
مقدمه: حدود یک دهه است که پیشگیری و کنترل دیابت در زمره اولویتهای نظام سلامت کشور قرار گرفته است و همزمان دورههای آموزشی برای مجریان برنامه، طراحی و اجرا شده است. مطالعه حاضر با هدف توصیف وضعیت آموزش پزشکان عمومی مراقبتکننده از بیماران تحت پوشش برنامه کشوری پیشگیری و کنترل دیابت طراحی و اجرا شده است.
روشها: مطالعه حاضر یک تحلیل کیفی محتوا از نوع مرسوم بوده است. دادهها با انجام مصاحبههای بدون ساختار با هشت نفر از برنامهریزان مدیریت دیابت در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مسؤولان بهداشت و درمان استان اصفهان، و شش نفر از پزشکان عمومی شاغل در واحدها و مراکز دیابت این استان انجام شد. مشاهدات و یادداشتهای متعدد در عرصه، اسناد و مدارک موجود و یادداشتهای فنی، دیگر منابع جمعآوری داده را تشکیل دادند. از تحلیل دست نوشتهها، واحدهای معنایی،کدها، مقولهها و تمهای اصلی به دست آمد. برای اعتبار نتایج از تلفیق منابع و روشهای جمعآوری داده، مشاهدات مستمر در عرصه، بازنگری متعدد فرایند تحلیل توسط پژوهشگر و تیم تحقیق استفاده شد.
نتایج: یافتههای حاصل از آنالیز کیفی دادهها منجر به ظهور سه تم و شش زیر تم شامل 1)آموزش فاقد ساختار، با زیر تمهای عدم استمرار آموزش اولیه پزشکان جدیدالورود و فقدان بازآموزی، 2) صلاحیت ناکافی پزشک، با زیر تمهای دانش ناکافی و عدم موفقیت در جلب اعتماد بیمار و همکار و 3) موانع اثربخشی آموزش، با زیرتمهای چالشهای برنامهریزی و نظارت ناکافی بر فرایند آموزش پزشک گردید
نتیجهگیری: علیرغم اهمیت نقش پزشکان مراکز بهداشتی درمانی در مدیریت دیابت، نتایج مطالعه حاضر نشان دادکه آموزش این پزشکان با کاستیهای قابل توجهی روبرو است
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه دریافت: 1390/5/7 | پذیرش: 1390/6/10 | انتشار: 1391/1/27 | انتشار الکترونیک: 1391/1/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول