Firouznia S, Yousefi A R, Ghassemi G R. The Relationship Between Academic Motivation And Academic Achievement In Medical Students Of Isfahan University Of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2009; 9 (1) :79-84
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-934-fa.html
فیروزنیا سمانه، یوسفی علیرضا، قاسمی غلامرضا. ارتباط انگیزش تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1388; 9 (1) :79-84
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-934-fa.html
، sfirooznia@yahoo.com
چکیده: (34689 مشاهده)
مقدمه: پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی، به رغم استعداد ذاتی و دستاوردهای تحصیلی قابل توجه، تحتالشعاع انگیزش تحصیلی قرار میگیرد. مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش انگیزش تحصیلی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی (دوره بالینی) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پرداخته است. روشها: در این مطالعه مقطعی- همبستگی، از 422 دانشجوی پزشکی سالهای چهارم تا آخر در سال تحصیلی 1386 تا 1387 دانشگاه علوم پزشکی، 344 نفرشان مقیاس انگیزش تحصیلی را که دارای 43 سؤال و 8 خرده مقیاس میباشد، تکمیل نمودند. معیار پیشرفت تحصیلی، گزارش معدل دوره علوم پایه و معدل کل دوره بالینی آنها بود. اطلاعات خام به وسیله SPSS و با اجرای آزمونهای توصیفی و تحلیلی، از جمله ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t مستقل صورت گرفت. نتایج: انگیزش تحصیلی با معدل علوم پایه و همچنین معدل کل بالینی ارتباط مستقیم و معنیدار داشت. به علاوه، سه مؤلفه رقابتجویی، کوشش، علاقه اجتماعی و معدل کل بالینی و علوم پایه، همبستگی مثبت دیده شد ولی مؤلفه قدرت اجتماعی، تنها با معدل کل بالینی آزمودنیها همبستگی مثبت داشت. همچنین انگیزش گرایش به کوشش و رقابتجویی در پسران بالاتر از دختران بود. نتیجهگیری: نتایج حاکی از این است که پیشرفت تحصیلی دانشجویان مستلزم هماهنگی و تعامل بین ابعاد مختلف انگیزشی است.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1388/4/16 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1388/5/24 | انتشار الکترونیک: 1388/5/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول