:: دوره 9، شماره 1 - ( 5-1388 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 78-69 برگشت به فهرست نسخه ها
دیدگاه و اثربخشی آموزش‌های تحصیلی در انتخاب روش زایمان ترجیحی در کادر درمانی زنان و زایمان
افسانه لالویی، نفیسه کاشانی‌زاده، مجتبی تیموری
، mojtaba_teimoori@yahoo.com
چکیده:   (14486 مشاهده)
مقدمه: میزان شیوع عمل سزارین در کشور ما روند رو به رشدی دارد. هدف ما تعیین تأثیر آموزش و نگرش کادر درمانی زنان و زایمان مراکز آموزشی- درمانی منتخب تهران نسبت به روش زایمان ترجیحی بود. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، تعداد 350 نفر به صورت نمونه‌گیری چند مرحله‌ای تصادفی از بین کارورزان، دستیاران رشته زنان، متخصصین زنان، دانشجویان رشته مامایی و ماماهای شاغل در بخش‌های زایمان در پنج بیمارستان منتخب شهر تهران انتخاب شدند. پرسشنامه شامل اطلاعات دموگرافیک بیماران، نگرش افراد به روش‌های زایمان و تمایل آنها به سزارین، سنجش آگاهی افراد و دانش آنان نسبت به روش‌های زایمان، رضایت آنان از سطح آموزش و میزان این آموزش در طول دوران تحصیل بود. داده‌ها با روش‌های آماری مجذور کای، دقیق فیشر، ANOVA، من ویتنی در نرم‌افزار SPSS تحلیل گردید. نتایج: تعداد 52 مورد سزارین از 103 زایمان، تقریبی از نرخ سزارین در جامعه پزشکی به دست می‌دهد که حدود 5/50 درصد بود. هفده و هفت دهم درصد افراد میزان آموزش در حین دوره تحصیلات خود را جامع و کامل و 4/26 درصد زایمان طبیعی را روش بهتری برای زایمان می‌دانستند. نتیجه‌گیری: افزایش تمایل افراد جامعه پزشکی به سزارین در مقایسه با کشورهای دیگر، به مقیاس غیر قایل باور، آگاهی ضعیف این افراد از مزایا و معایب سزارین، نارضایتی این افراد بخصوص دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته‌های پزشکی از آموزش‌های داده شده در این زمینه محسوب می‌شود. مسؤولین آموزش پزشکی و مامایی باید این امر را جدی تلقی کنند.
واژه‌های کلیدی: آگاهی، نگرش، آموزش‌های تحصیلی، عوامل موثر، زایمان، سزارین
متن کامل [PDF 244 kb]   (2842 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1388/4/16 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1388/5/24


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( 5-1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها