دیدگاه و اثربخشی آموزشهای تحصیلی در انتخاب روش زایمان ترجیحی در کادر درمانی زنان و زایمان
|
افسانه لالویی، نفیسه کاشانیزاده، مجتبی تیموری |
، mojtaba_teimoori@yahoo.com |
|
چکیده: (14486 مشاهده) |
مقدمه: میزان شیوع عمل سزارین در کشور ما روند رو به رشدی دارد. هدف ما تعیین تأثیر آموزش و نگرش کادر درمانی زنان و زایمان مراکز آموزشی- درمانی منتخب تهران نسبت به روش زایمان ترجیحی بود.
روشها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، تعداد 350 نفر به صورت نمونهگیری چند مرحلهای تصادفی از بین کارورزان، دستیاران رشته زنان، متخصصین زنان، دانشجویان رشته مامایی و ماماهای شاغل در بخشهای زایمان در پنج بیمارستان منتخب شهر تهران انتخاب شدند. پرسشنامه شامل اطلاعات دموگرافیک بیماران، نگرش افراد به روشهای زایمان و تمایل آنها به سزارین، سنجش آگاهی افراد و دانش آنان نسبت به روشهای زایمان، رضایت آنان از سطح آموزش و میزان این آموزش در طول دوران تحصیل بود. دادهها با روشهای آماری مجذور کای، دقیق فیشر، ANOVA، من ویتنی در نرمافزار SPSS تحلیل گردید.
نتایج: تعداد 52 مورد سزارین از 103 زایمان، تقریبی از نرخ سزارین در جامعه پزشکی به دست میدهد که حدود 5/50 درصد بود. هفده و هفت دهم درصد افراد میزان آموزش در حین دوره تحصیلات خود را جامع و کامل و 4/26 درصد زایمان طبیعی را روش بهتری برای زایمان میدانستند.
نتیجهگیری: افزایش تمایل افراد جامعه پزشکی به سزارین در مقایسه با کشورهای دیگر، به مقیاس غیر قایل باور، آگاهی ضعیف این افراد از مزایا و معایب سزارین، نارضایتی این افراد بخصوص دانشجویان و دانشآموختگان رشتههای پزشکی از آموزشهای داده شده در این زمینه محسوب میشود. مسؤولین آموزش پزشکی و مامایی باید این امر را جدی تلقی کنند. |
|
واژههای کلیدی: آگاهی، نگرش، آموزشهای تحصیلی، عوامل موثر، زایمان، سزارین |
|
متن کامل [PDF 244 kb]
(2842 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1388/4/16 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1388/5/24
|
|
|
|