Keshtiaray N, Fathi Vajargah K, Zimitat C, Forughi A A. Designing And Accrediting An Experiential Curriculum In Medical Groups Based On Phenomenological Approach. Iranian Journal of Medical Education 2009; 9 (1) :55-67
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-932-fa.html
کشتیآرای نرگس، فتحی واجارگاه کوروش، زیمیتات کرایگ، فروغی احمدعلی. طراحی الگوی برنامه درسی تجربه شده مبتنی بر رویکرد پدیدارشناسی و اعتبارسنجی آن در گروههای پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1388; 9 (1) :55-67
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-932-fa.html
، n_keshtiara@khuisf.ac.ir
چکیده: (27812 مشاهده)
مقدمه: تقاضا برای برنامههای درسی که دربرگیرنده بازتابهای اجتماعی و مشارکت افراد در شکلدهی مستمر اجتماع است، رو به افزایش گذاشته است. این مطالعه، به طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه درسی تجربه شده با تأکید بر دیدگاههای اندیشمندان پدیدارشناس میپردازد. روشها: پژوهش حاضر در دو سطح انجام شد. در سطح اول با استفاده از روش مطالعه نظری و تأکید بر دیدگاههای ون منن (van Manen) و تد آئوکی (Ted Aoki) به طراحی الگو اقدام گردید. در سطح دوم یک پژوهش کیفی از نوع تجربه زیستشده- پدیدارشناختی انجام شد. دانشجویان رشته تحصیلی دندانپزشکی و کارشناسی ارشد پرستاری در دانشگاههای آزاد خوراسگان اصفهان و علوم پزشکی اصفهان مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند و نتایج به دست آمده با استفاده از الگوی ون منن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: سطوح الگوی طراحی شده عبارت بودند از: برنامه درسی مورد انتظار، برنامه درسی تصوّری، برنامه درسی نهفته، برنامه درسی تعاملی (فعالیت پداگوژیک، روابط والدینی، برنامه درسی مستورشده) تأثیرات پداگوژیک و خودفکوری. نتیجهگیری: استفاده از الگوی برنامه درسی تجربهشده، با توجه به سطوح پیشنهادی آن، امکان تفکر و تأمل و خودارزیابی را در یادگیرنده فراهم، و با شناخت تجارب فردی دانشجویان و توجه به فرایند تدریس- یادگیری، تأثیر برنامه درسی را بیشتر میکند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1388/4/16 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1388/5/24 | انتشار الکترونیک: 1388/5/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول