Razavy S M, Salamati P, Shahgholi E, Honarmand M, naderi F, Rahbarimanesh A A, et al . The Effects of Clinical Skills Learning Centers on Learning Promotion among Pediatrics Interns. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (4) :430-438
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-928-fa.html
رضوی سیدمنصور، سلامتی پیمان، شاهقلی الهام، هنرمند ملک تاج، نادری فریبا، رهبری منش علیاکبر، و همکاران. و همکاران.. تأثیر مرکز آموزش مهارتهای بالینی بر ارتقای یادگیری مهارتها در کارورزان پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (4) :430-438
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-928-fa.html
، psalamati@tums.ac.ir
چکیده: (19348 مشاهده)
مقدمه: آموزش کارهای عملی پزشکی طی دو دهه اخیر در دانشکدههای پزشکی دستخوش تحولات چشمگیری شده است و به سمت گسترش و تقویت آموزشها در مراکز آموزش مهارتهای بالینی رفته است و لازم است، تأثیر این مراکز در میزان یادگیری مهارتهای بالینی توسط دانشجویان مورد بررسی قرار گیرد. هدف از این مطالعه، مقایسه یادگیری مهارتهای بالینی دو گروه از کارورزان پزشکی با آموزش سنتی (شیوه جاری) و آموزش با استفاده از مرکز آموزش مهارتهای بالینی بود.
روشها: این مطالعه یک مطالعه مداخلهای نیمهتجربی است که در سالهای تحصیلی 1386 و 1387 بر روی دو گروه از کارورزان رشته پزشکی که برای گذراندن دوره آموزشی خود به بیمارستان کودکان بهرامی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران معرفی شده بودند آموزش تعداد 25 نفر از دانشجویان به روش سنتی و تعداد 19 نفر دانشجویان با استفاده از مرکز آموزش مهارتهای کودکان انجام شد. روش نمونهگیری در این مطالعه، نمونهگیری ساده غیرتصادفی بوده است. در این مطالعه، کارورزان آموزش داده شده، با روش آزمون ساختارمند عینی بالینی (Objective Structured Clinical Examination) مورد ارزیابی قرارگرفته و نتایج در نرمافزار آماری SPSS و به کمک تستهای آماری Kolmogrov-Smirnov, Paired T-test و Independent T-test مورد آزمون و مقایسه قرار گرفتهاند.
نتایج: نمرات مهارتهای بالینی کاروزان پزشکی گروه تجربی و شاهد، قبل از شروع و پس از اتمام دوره تفاوت آماری معناداری داشتند، میانگین و انحراف معیار نمره مهارت بالینی دانشجویان گروه تجربی پس از آموزش 84/14±69/120 و گروه شاهد 20/11±87/102 و میانگین تفاضل نمرات قبل و بعد از آموزش در گروههای تجربی و شاهد به ترتیب 32/12±60/29 و 97/7±45/16 و اختلاف معنادار بود (001/0P<).
نتیجهگیری: آموزش مهارتهای بالینی در مرکز آموزش مهارتهای بالینی بیمارستان کودکان بهرامی در ارتقای عملکرد مهارتهای کودکان در کارورزان تحت بررسی بیشتر از آموزش با شیوه سنتی مؤثر بوده است. پیشنهاد میشود، آموزش مهارتها در مرکز مهارتها در خلال آموزشهای سنتی کودکان گنجانده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1388/4/14 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/10/25 | انتشار الکترونیک: 1389/10/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول