دوره 9، شماره 1 - ( 5-1388 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 19-13 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


، barkhordary.m@gmail.com
چکیده:   (24177 مشاهده)
مقدمه: داشتن تفکر انتقادی نیازمند شخصیتی هوشیار و با قدرت تصمیم‌گیری است که از شاخصه‌های عزّت نفس می‌باشد. این مطالعه به منظور بررسی ارتباط گرایش به تفکر انتقادی و عزّت نفس در دانشجویان سال سوم و چهارم کارشناسی پیوسته پرستاری انجام شد. روش‌ها: این مطالعه همبستگی با تعداد 170 نفر از دانشجویان سال سوم و چهارم کارشناسی پیوسته پرستاری دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید صدوقی و آزاد اسلامی شهر یزد در سال 1387 بر اساس نمونه‌گیری طبقه‌ای انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه‌ای مشتمل بر سه بخش: بخش اول، مشخصات دموگرافیک؛ بخش دوم، پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی کالیفرنیا و بخش سوم، پرسشنامه عزّت نفس روزنبرگ (Rosenberg) بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش‌های آمار توصیفی (توزیع فراوانی مطلق و نسبی و میانگین و انحراف معیار) و ضریب همبستگی پیرسون در نرم‌افزار SPSS استفاده گردید. نتایج: نتایج نشان داد که اکثریت دانشجویان (8/81 درصد) دارای گرایش به تفکر انتقادی متزلزل بودند و عزت نفس آنان (5/73 درصد) در حد متوسط بود. بین گرایش به تفکر انتقادی و عزّت نفس، ارتباط معنی‌داری وجود داشت. نتیجه‌گیری: دانشجویان با عزت نفس بالاتر از گرایش به تفکر انتقادی مطلوب‌تری برخوردار و ارتباط مستقیم و مثبتی بین این دو ویژگی وجود داشت. لازم است اعضای هیأت علمی، عزّت نفس کافی برای انجام قضاوت و تصمیم‌گیری در شرایط مختلف بالینی را در دانشجویان پرستاری ایجاد نمایند.
متن کامل [PDF 211 kb]   (6531 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1388/4/13 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1388/5/24 | انتشار الکترونیک: 1388/5/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.