دوره 10، شماره 4 - ( 10-1389 )                   جلد 10 شماره 4 صفحات 332-323 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Safi M H, Falahi Khoshknab M, Russell M, Rahgozar M. Job Satisfaction among Faculty Members of University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (4) :323-332
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-922-fa.html
صافی محمد ‌هادی، فلاحی خشکناب مسعود، راسل مهدی، رهگذر مهدی. رضایت شغلی اعضای هیات‌علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (4) :323-332

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-922-fa.html


، edcuswr@yahoo.com
چکیده:   (17334 مشاهده)
مقدمه: موفقیت هر سازمان بستگی به تلاش و رضایت شغلی کارکنان آن سازمان دارد. شناخت عوامل مؤثر در ایجاد رضایت شغلی می‌تواند در افزایش رضایت شغلی اعضای هیات‌علمی و ایجاد انگیزه در جهت انجام فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی مفید باشد. این مطالعه با هدف تعیین میزان رضایت شغلی اعضای هیات‌علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران انجام شد. روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی - مقطعی می‌باشد که 94 نفر از اعضای هیات‌علمی شاغل در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران در سال1387 در آن مشارکت داشتند. گردآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفت. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS به صورت میانگین و انحراف معیار و تحلیل مولفه‌های اصلی تجزیه و تحلیل گردید. نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره کل رضایت شغلی اعضای هیات‌علمی (91/16±6 /72) از حداکثر نمره 135 و به تفکیک حیطه‌های مورد بررسی در حیطه اقتصادی (12/2±00/7) از حداکثر نمره 15، حیطه آموزشی (81/1±31/9) از حداکثر نمره 15، حیطه پژوهشی (41/2±47/11) از حداکثر نمره 20، حیطه اداری (29/3±95/13) از حداکثر نمره 25، حیطه انگیزشی (81/5±77/26) از حداکثر نمره 50 و حیطه رفاهی (47/1±11/4) از حداکثر نمره 10 شده است. در تحلیل مولفه‌های اصلی حیطه‌های انگیزشی، پژوهشی، اقتصادی، اداری، آموزشی و رفاهی، مشخص گردید که حیطه انگیزشی با 84/0 بیشترین نقش و حیطه اقتصادی با 65/0 کمترین نقش را در میزان رضایت شغلی اعضای هیات‌علمی داشت. نتیجه‌گیری: اعضای هیات‌علمی نسبت به حیطه‌های مختلف شغلی خود «نسبتاً ناراضی» می‌باشند. این رضایت در حیطه‌های آموزشی، پژوهشی و انگیزشی کمی بهتر از رفاهی، اداری و اقتصادی بوده است. لازم است مدیران و رهبران نظام آموزشی با تدوین اهداف مناسب و برنامه‌ریزی استراتژیک در جهت ایجاد رفاه و رضایت شغلی اعضای هیات‌علمی گام بردارند.
متن کامل [PDF 258 kb]   (2785 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1388/4/13 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/10/25 | انتشار الکترونیک: 1389/10/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2025 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education