Sadegh Tabrizi J, Mardani L, Kalantari H, Hamzehei Z. Clerkship from the Perspective of Students of Health Services Management and Family Health in Tabriz University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2011; 10 (4) :439-451
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-887-fa.html
صادق تبریزی جعفر، مردانی لادن، کلانتری هادی، حمزهای زهرا. دیدگاه دانشجویان مدیریت خدمات بهداشتی درمانی و بهداشت خانواده دانشگاه علوم پزشکی تبریز درباره کارآموزی در عرصه. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1389; 10 (4) :439-451
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-887-fa.html
، tabrizijs@tbzmed.ac.ir
چکیده: (17207 مشاهده)
مقدمه: برای تحقق ویژگیهای حرفهای و کسب مهارتهای مورد نیاز، دانشجویان در عرصههای کارآموزی آموزش میبینند. مطالعه حاضر با هدف شناسایی وضعیت کارآموزی در عرصه از دیدگاه دانشجویان مدیریت خدمات بهداشتی درمانی و بهداشت خانواده دانشکده بهداشت و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شده است. روشها: این مطالعه کیفی تجارب دانشجویان را در خصوص واحد کارآموزی در عرصه رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی و بهداشت خانواده در تیر ماه 1387 مورد بررسی قرار داده و دادهها با استفاده از روش بحث گروهی متمرکز جمعآوری گردید. در این مطالعه سه بحث گروهی جداگانه انجام شد که در کل 22 نفر در این بحثها حضور داشتند، تجزیه و تحلیل دادهها به روش تحلیل محتوا از نوع قراردادی انجام گرفت. یافتهها: یافتههای مطالعه بیانگر سه درونمایه برنامهریزی درسی، آمادگی برای کسب دانش و مهارت، ارزیابی کارآموزی بود. در برنامهریزی درسی دانشجویان به مسائل مرتبط با برنامهریزی، طرح درس و منابع آموزش اشاره داشتند. در آمادگی به مسائلی از قبیل کلاسهای توجیهی، هماهنگی دانشکده با عرصه، همکاری با کارکنان بهداشتی، آموزش در عرصه، انجام کار عملی و حضور مربی تأکید مینمودند. در ارزیابی کارآموزی نیز به مسائل آزمون پایان دوره، گزارش کار، حضور و غیاب و رضایت مسؤولین و کارکنان از دانشجویان اشاره داشتند. نتیجهگیری: دانشجویان برای یادگیری مهارتهای مورد نیاز خود در کارآموزی در عرصه با مشکلاتی مواجه هستند و خواستار ارتقای فرآیند آموزشی این کارآموزیها و بهرهوری افزونتر از آن هستند. پیشنهاد میگردد با ارائه برنامه درسی مدون و عملی، هماهنگی با محیط کارآموزی، اجرای شیوههای تدریس و ارزیابی مناسب موجب ارتقای کیفیت آن گردند.
نوع مطالعه:
ساير موارد |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1388/2/13 | پذیرش: 1390/5/15 | انتشار: 1389/10/25 | انتشار الکترونیک: 1389/10/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول