، rejali@hlth.mui.ac.ir
چکیده: (14300 مشاهده)
مقدمه: در حال حاضر، بهترین روش جلوگیری از اشاعه بیماری در بین پرسنل پزشکی آگاهی کارکنان درمانی و درک آنها از عوامل خطرزای بیماری است. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش بر آگاهی و نگرش دانشجویان پزشکی در زمینه بیماری ایدز صورت گرفت. روشها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 133 نفر از دانشجویان دوره بالینی رشته پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استفاده از پرسشنامه انجام گردید. پرسشنامه از سه بخش (مشخصات عمومی، آگاهی و نگرش) تشکیل شده بود. پس از انجام پیشآزمون، برنامه آموزشی طی یک ترم به اجرا در آمد و سپس پسآزمون انجام شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مقایسه امتیازات افراد قبل و بعد از آموزش با آزمونهای t-student و t زوج انجام شد. نتایج: چهل و شش و شش دهم درصد از افراد مورد مطالعه زن و 4/53 درصد مرد بودند. نمره آگاهی دانشجویان از عوامل خطر بیماری قبل و بعد از مداخله به ترتیب 07/206/15 و 44/112/17 بود. میانگین و انحراف معیار نمره نگرش دانشجویان نیز از 7/1077/92 به 33/1078/97 پس از آموزش افزایش یافت. نتیجهگیری: تأثیر آموزش در افزایش آگاهی و نگرش دانشجویان نسبت به بیماری ایدز است. با توجه به افزایش میزان آگاهی و نگرش دانشجویان دوره بالینی به دنبال آموزش پیشنهاد میشود آموزشهای مداوم و جدید در برنامهریزیهای درسی این گروه از دانشجویان گنجانیده شود.
نوع مطالعه:
مقاله کوتاه |
دریافت: 1387/9/12 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1387/6/25 | انتشار الکترونیک: 1387/6/25