:: دوره 8، شماره 1 - ( 6-1387 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 62-51 برگشت به فهرست نسخه ها
علل حذف نهایی دروس دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز
صدیقه شایق، لیلا بذرافکن
، edc11@sums.ac.ir
چکیده:   (17561 مشاهده)
مقدمه: حذف نهایی دروس توسط دانشجویان موجب تداخل ساعت برنامه درسی و تداخل ساعت امتحانات در ترم‌های آینده، کاهش کارآیی، اتلاف وقت، عقب افتادن دانشجو از همکلاسان خود و در نهایت، طولانی شدن مدت تحصیل می‌گردد. این پژوهش با هدف بررسی علل حذف نهایی دروس دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام گردید. روش‌ها: در یک مطالعه توصیفی- مقطعی، پرسشنامه‌ای در چهار حیطه مربوط به دانشجویان، دروس، آموزش اساتید و استفاده از امکانات تنظیم گردید و بین دانشجویانی که در تاریخ‌های حذف نهایی برای حذف دروس مراجعه کرده بودند توزیع و توسط آنان تکمیل شد. داده‌ها با آمار توصیفی و مجذور کای در نرم‌افزار SPSS تجزیه تحلیل شد. نتایج: علل حذف دروس به ترتیب عبارت بودند از: 3/44 درصد غیبت بیش از حد مجاز در درس، 7/20 درصد مشکل بودن درس، 4/20 درصد پایین بودن نمره امتحان میان ترم، 4/18 درصد تداخل با امتحانات دیگر، 17 درصد تداخل با دروس دیگر، 1/10 درصد نامناسب بودن روش تدریس، 4/7 درصد مشکلات شخصی، 3/6 درصد عدم مطالعه درس در طول ترم. نتیجه‌گیری: باید آگاهی دانشجویان را نسبت به قوانین، آیین‌نامه‌ها و عواقب حذف نهایی با ارائه اطلاعات به موقع افزایش داد. آشنا نمودن دانشجویان با قوانین و مقررات آموزشی و توجیه آنان در خصوص پیامدهای حذف نهایی از الزامات دوره‌های آموزشی می‌باشد.
واژه‌های کلیدی: حذف نهایی دروس، دانشجو، دانشگاه علوم پزشکی شیراز
متن کامل [PDF 258 kb]   (3344 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1387/9/12 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1387/6/25


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( 6-1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها