Khatoni A, Dehghan Nayery N, Ahmady F, Haghani H. The Effect Of Web-Based And Traditional Instructions On Nurses' Knowledge About AIDS. Iranian Journal of Medical Education 2011; 11 (2) :140-148
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-753-fa.html
خاتونی علیرضا، دهقان نیری ناهبد، احمدی فضلاله، حقانی حمید. مقایسه تأثیر دو روش آموزش الکترونیکی و آموزش سنتی بر میزان آگاهی پرستاران در خصوص بیماری آنفلوانزای پرندگان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (2) :140-148
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-753-fa.html
، dehghann@sina.tums.ac.ir
چکیده: (19751 مشاهده)
مقدمه: اطلاع از برایندهای آموزش الکترونیکی در مقایسه با روش سنتی، به مدرسین کمک میکند تا در خصوص تهیه و اجرای دورههای آتی آموزشی، از روشهای مؤثرتر استفاده کنند. هدف این پژوهش، مقایسه تأثیر دو روش الکترونیکی و سنتی بر میزان آگاهی پرستاران در خصوص بیماری آنفلوانزای پرندگان بود. روشها: در این مطالعه نیمه تجربی با طرح دو گروهی قبل و بعد از آموزش، 140 پرستار درسال 1387به روش تصادفی ساده انتخاب و به روش تخصیص تصادفی به دو گروه «آموزش سنتی» و «آموزش الکترونیکی» تقسیم شدند. گروه سنتی، به روش سخنرانی و گروه الکترونیکی به روش اینترنتی تحت آموزش قرار گرفتند. در هر دو گروه، قبل و بعد از مطالعه، آزمون آگاهی سنجی در خصوص بیماری آنفلوانزای پرندگان، با استفاده از پرسشنامه انجام شد. بین دو گروه و داخل هر گروه، نمرات قبل و بعد، توسط آزمونهای تی زوج و مستقل مقایسه گردیدند. نتایج: طبق آزمون قبل و بعد، هر دو روش آموزش اینترنتی و سنتی در ارتقای میزان آگاهی پرستاران مؤثر بودند (001/0P<) و میزان تأثیر هر دو یکسان بود(221/0p=). نتیجهگیری: اینترنت میتواند همانند روش های آموزش سنتی به نحو مؤثری جهت ارائه برنامههای آموزش مداوم به کار رود. با عنایت به مزایای فراوان آموزش الکترونیکی، بکارگیری آن در برنامههای آتی بازآموزی توصیه میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
يادگيري الكترونيكي دریافت: 1387/7/24 | پذیرش: 1390/5/13 | انتشار: 1390/4/24 | انتشار الکترونیک: 1390/4/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول