Dehghani M, Pourafzali M, Ebrahimzadeh A R. Teaching Minimum Learning Essentials To Orthopedic Interns In Isfahan University Of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2008; 7 (2) :437-442
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-697-fa.html
دهقانی محمد، پورافضلی مهدی، ابراهیم زاده علیرضا. آموزش حداقلهای یادگیری کارورزان ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1386; 7 (2) :437-442
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-697-fa.html
، m_dehghani@med.mui.ac.ir
چکیده: (18704 مشاهده)
مقدمه: شیوع بیماریهای عضلانی اسکلتی و ارتوپدی در ویزیتهای سرپایی و اورژانس بالاست و در عین حال، شواهد نشان میدهد، آموزشهای مناسب و کافی در برنامههای آموزش دانشجویان پزشکی و به خصوص کارورزان در این موضوع وجود ندارد. هدف از این مطالعه تعیین دستیابی به حداقلهای یادگیری توسط کارورزان در بخش ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. روشها: این مطالعه توصیفی در بیمارستانهای آموزشی دانشکده پزشکی اصفهان در اردیبهشت و خرداد 1385 انجام گرفت. پرسشنامهای 14 گزینهای از حداقلهای یادگیری تعیین شده در 4 عرصه اتاق عمل، اورژانس، بخش و درمانگاه تهیه شد. چهل کارورز ارتوپدی در 2 ماه اردیبهشت و خرداد 1385، که حداقل 3 ماه از دوره اینترنی خود را نیز پشت سر گذاشته بودند، پرسشنامه را به صورت خودایفا تکمیل نمودند. دادهها با نرمافزار SPSS و به صورت توزیع فراوانی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: همه شرکتکنندگان بررسی «علائم سندرم کمپارتمان» و «سوچورها» را خود انجام میدادند. همه کارورزان نحوه گرفتن گچ و آتل، انجام انواع بانداژ و سوچورهای زخم های باز و تزریقات داخل مفصل را آموزش ندیده بودند. نتیجهگیری: کارورزان نتوانستند حداقلهای یادگیری مهارتهای این بخش را به دست آورند که با نتایج مطالعات قبلی همخوانی داشت. لازم است بازنگری کلی در برنامه آموزشی کارورزان ارتوپدی به صورت افزایش طول دوره، تعیین شرح وظایف، ایجاد دوره اکسترنی و... انجام شود.
نوع مطالعه:
مقاله کوتاه |
دریافت: 1387/2/4 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1386/12/25 | انتشار الکترونیک: 1386/12/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول