Valizadeh S, Abedi H A, Zamanzadeh V, Fathiazar E. Challenges of Nursing Students during Their Study: A Qualitative Study. Iranian Journal of Medical Education 2008; 7 (2) :397-407
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-696-fa.html
ولی زاده سوسن، عابدی حیدرعلی، زمانزاده وحید، فتحی آذر اسکندر. چالشهای دوران تحصیل دانشجویان پرستاری: یک مطالعه کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1386; 7 (2) :397-407
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-696-fa.html
، Soul73val@yahoo.com
چکیده: (31186 مشاهده)
مقدمه: تحقیقات متعدد تجدید نظر در برنامه آموزشی بر اساس بازخورد و نیازهای یادگیرندگان را مطرح میسازد. این مطالعه با هدف کاوش و توصیف معانی چالشها و احساسات تجربه شده دانشجویان پرستاری در دوران تحصیل آنها انجام گرفته است. روشها: این مطالعه کیفی به روش پدیدارشناسی، بر روی ٢٠ نفر از دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی پرستاری با نمونهگیری هدفمند انجام شد. از مصاحبه عمیق، نیمه ساختاریافته برای جمعآوری دادهها استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با کمک تیم پژوهش با استفاده از تحلیل هرمنوتیکی انجام گرفت. نتایج: یافتهها در قالب سه درون مایه اصلی چالش «یک پارچه کردن دانش و عمل»، با درونمایههای فرعی تحت عنوان بکارگیری تئوری در عمل، بکارگیری فرایند پرستاری، پیروی از اصول علمی در بالین و «اداره محیط آموزشی» با درونمایههای فرعی تحت عنوان تأثیر عوامل محیطی بر آموزش دانشجو، عوامل دلسردی و پرستارگریزی، ارزشیابی سلیقهای، نواقص برنامهریزی آموزشی و عدم رعایت حقوق بیمار و چالش «عدم توجه جامعه به منزلت رشته پرستاری» با درونمایه فرعی شامل شناخت جایگاه رشته پرستاری و لزوم اصلاح آن و نگرش فرد و جامعه نسبت به پرستاری و استقلال محدود پرستاری به دست آمدند. نتیجهگیری: مصاحبه با دانشجویان، بصیرتی را در خصوص چالشهای محیط آموزشی که دانشجویان با آن در دوران تحصیل خود مواجه بودند، فراهم نمود. مدرسان پرستاری با استفاده از نتایج این مطالعه میتوانند بر اساس تجربیات و نظرات مشارکتکنندگان، فضای مثبتی برای یادگیری دانشجویان ایجاد نمایند و سبب شوند تا علاقه دانشجویان به تحصیل تداوم یابد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1387/2/4 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1386/12/25 | انتشار الکترونیک: 1386/12/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول