، mahmaimy@uswr.ac.ir
چکیده: (25739 مشاهده)
مقدمه: شناخت عواملی که منجر به پیشرفت تحصیلی و مانع از افت میگردد، از اهمیت ویژهای برخوردار است. پارهای از مطالعات بیانگر ارتباط مستقیم بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی است لیکن بعضی از صاحب نظران رابطه مستقیم این دو را مورد تردید قرار دادهاند. این تحقیق با هدف تعیین همبستگی عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران انجام شده است. روشها: این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی بود. کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی توانبخشی در رشتههای کار- درمانی، فیزیوتراپی و گفتار- درمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران (88 نفر) شرکت داشتند. عزت نفس دانشجویان با آزمون 58 گزینهای کوپر اسمیت اندازهگیری و رابطه آن با نمرات پایان ترم دانشجویان بررسی گردید. نتایج: ضریب همبستگی پیرسون رابطه معنیداری را بین عزت نفس و وضعیت تحصیلی دانشجویان توانبخشی نشان داد (36/0r=)، ولی پیشرفت تحصیلی با رشته و ترم تحصیلی و جنسیت و وضعیت تأهل و محل زندگی ارتباط نداشت. نتیجهگیری: افرادی که دارای عزت نفس بالاتر بودند، نسبت به افراد دارای عزت نفس پایین، از وضعیت تحصیلی مطلوبتری برخوردارند. بنابراین، احتمالاً میتوان برای پیشبرد وضعیت تحصیلی میتوان از روشهای تقویت عزت نفس بهره برد.
نوع مطالعه:
مقاله کوتاه |
دریافت: 1386/7/24 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1386/3/25 | انتشار الکترونیک: 1386/3/25