مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی سلامت، پژوهشکده توسعه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران. ، faraji.obeid@gmail.com
چکیده: (1209 مشاهده)
مقدمه: تمرکز یکی از مهمترین الزامات آموزش و یادگیری است. بهطوریکه عدم تمرکز و حواسپرتی در کلاس یکی از رایجترین مشکلات آموزشی است. مطالعه حاضر با هدف، بررسی عوامل مؤثر بر تمرکز در کلاس درس (عوامل مرتبط با اساتید، دانشجویان و محیط) از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1400 انجام شد.
روشها: این مطالعه مقطعی توصیفی بین 413 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان به روش نمونهگیری در دسترس انجام شد. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه مهر علیزاده و همکاران عوامل مرتبط با تمرکز در کلاس درس استفاده شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: میانگین نمره عوامل مؤثر بر تمرکز در کلاس درس مربوط به استاد، دانشجو و محیط به ترتیب 42/± 35/3، 48/±99/2 و 55/0±31/3 (از مجموع 4 نمره) بود. مؤثرترین عامل تمرکز در کلاس، برخورد مناسب استاد با دانشجویان (60/0±68/3) و کمترین عامل در تمرکز در کلاس درس، اتکا به گروه جزوهنویسی (06/1±48/2) بود.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج این مطالعه، اخلاق استاد مهمترین نقش را در ایجاد تمرکز در کلاس درس دارد. اساتید میتوانند با بهبود رفتار خویش، مهمترین سهم را در ارتقاء آموزش داشته باشند.
تازههای تحقیق
عبیدالله فرجی: Google Scholar, Pubmed
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
برنامه ريزي درسي دریافت: 1401/11/3 | پذیرش: 1402/1/30 | انتشار: 1402/1/10 | انتشار الکترونیک: 1402/1/10