XML English Abstract Print


مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. ، nikooyamani@gmail.com
چکیده:   (1103 مشاهده)

مدیریت برنامه درسی، مبنای خوبی برای برنامه‌ریزی در راستای ارتقای نظام آموزشی در سطوح مختلف مدیریتی باشد(1). مدیریت برنامه‌ درسی فرآیند 4 مرحله‌ ای شامل مشارکت در تعیین و استقرار اهداف، تدوین فرآیندی برای هدایت مدرسان درجهت اهداف، استقرار فنون مدیریتی برای اجرای فرآیند و درپایان ارزشیابی روایی اهداف، فرآیندها و فنون مدیریتی(2) و به دلایلی مانند افزایش پیچیدگی برنامه درسی و تغییر در سیستم مراقبت‌های بهداشتی و اقدامات پزشکی اهمیت بیش‌تری پیداکرده است(3). مدیریت برنامه‌ درسی گاهی مترادف با مدیریت یاددهی- یادگیری و گاه به معنای مدیریت کل سازمان آموزشی تلقی می‌شود(4). کلمنت (Klement)، به تشکیل یک تیم از اساتید دست‌اندرکاران بازنگری برای مدیریت برنامه درسی اشاره می‌نماید و وظایف این تیم را ارزشیابی دانشجویان از درس ارائه‌شده، بررسی آزمون‌ها و میزان پوشش موضوعات تعیین‌شده، بررسی تصادفی سخنرانی‌ها، بررسی مواد آموزشی مطرح می‌کند(5). فونگ (Fong) به استانداردی با موضوع مدیریت، ارزشیابی و بهبود برنامه درسی اشاره می‌کند(6). واتسن (Watson) یک سیستم مدیریت برنامه درسی را به‌منظور پشتیبانی تدوین و اجرای برنامه شامل شش بخش نقشه برنامه درسی، جدول زمان‌بندی، مدیریت درس، فهرست منابع یادگیری، کارپوشه دانشجو، پیگیری آزمون و ارزیابی توسط همتایان اشاره نموده است(7). در هرکدام از این مطالعات، به‌نوعی نگرانی متولیان اجرای برنامه درسی نسبت به کیفیت اجرای برنامه است. توجه به ساختار مدیریتی، معرفی منابع و ابزارهای متفاوت در دسترس برای گردآوری داده‌های موردنیاز به‌منظور تصمیم‌گیری مدیریتی، بشدت احساس می‌شود. در همین راستا واحد برنامه‌ریزی درسی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، شیوه ­نامه­ای جهت مدیریت برنامه درسی تدوین نموده است. هدف این دست­نوشته معرفی شیوه‌نامه در چهاربخش برنامه‌ریزی، پایش، ارزشیابی و بازنگری است.


تازه‌های تحقیق
نیکو یمانی: Google Scholar, Pubmed
 
واژه‌های کلیدی: نامه به سردبیر، شیوه‌نامه
متن کامل [PDF 379 kb]   (304 دریافت)    
نوع مطالعه: نامه به سردبیر | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: 1401/9/26 | پذیرش: 1402/1/10 | انتشار: 1402/1/10 | انتشار الکترونیک: 1402/1/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.