مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. ، mollabashir@gmail.com
چکیده: (1011 مشاهده)
مقدمه: آموزش درمانگاهی، به عنوان جزئی از آموزش بالینی با چالشهایی روبرو است که ارزیابی و پایش این نوع آموزش را ضروری میکند. این مطالعه با هدف طراحی سیستم پایش آموزش درمانگاهی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.
روشها: در یک مطالعه توسعهای که دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در فاصله زمانی 1401-1398 انجام گرفت، در دو مرحله تحلیل و درک وضعیت موجود و طراحی سیستم و ابزاری جهت پایش درمانگاههای آموزشی انجام شد و در نهایت شیوهنامهای به این منظور تدوین شد.
نتایج: طراحی سیستمی جهت پایش فرآیند آموزش درمانگاههای آموزشی از مهمترین نتایج این مطالعه بود. این سیستم شامل ذینفعان، سیاستگذاران و اجراکنندگان در این سیستم است. کاربران سیستم شامل اساتید بالینی حاضر در درمانگاههای آموزشی، طراحان سیستم واحد آموزش بالینی مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی و ذینفعان نهایی سیستم دانشجویان پزشکی، بیماران و جامعه خواهند بود. این سیستم شامل چند زیرمجموعه است که در هر یک چند فرایند در حال اجرا است.
نتیجهگیری: با توجه به سیستم طراحی شده، میتوان بهصورت مداوم و مکرر، پایش درمانگاههای آموزشی انجام شود و علاوه بر استخراج نتایج در جهت شناسایی نقاط قوت و چالشها، سیستم نیز ارزیابی شود و ارتقا یابد.
تازههای تحقیق
رویا ملاباشی: Googlescholar ,Pubmed
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش باليني دریافت: 1401/8/16 | پذیرش: 1402/2/10 | انتشار: 1402/1/10 | انتشار الکترونیک: 1402/1/10