XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yaghmaei M. Critical review. Iranian Journal of Medical Education 2022; 22 :228-228
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5545-fa.html
یغمایی مینو. مرور انتقادی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1401; 22 () :228-228

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5545-fa.html


گروه زنان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، yaghmaeim@yahoo.com
چکیده:   (460 مشاهده)
مرور انتقادی یکی از اشکال مرور متون است که به ارزیابی انتقادی و تحلیل تفسیری متون موجود در مورد یک عنوان مشخص می پردازد. هدف از مرور انتقادی نشان دادن نقاط ضعف و قوت، تضادها، تناقض‌ها و ناسازگاری‌های نظریه‌ها، فرضیات، روش­های پژوهشی و نتایج این مطالعات است.
این نوع مرور متن سطحی فراتر از خلاصه کردن و توصیف متون دارد. در این جا پژوهشگر شاخص‌ترین و پایه‌ای‌ترین مطالعات مرتبط با حوزه مورد پژوهش که نماینده دیگر کارهای انجام شده در حوزه مورد بحث هستند را مشخص می‌کند. این جستجوی مقالات ممکن است به صورت جامع یا غیر جامع انجام گیرد. سپس این متون اولیه را با ابزارهای ارزیابی (appraisal) یا روشهای تفسیر انتقادی مانند تحلیل محتوا (content analysis) یا سنتز تفسیری انتقادی (critical interpretive synthesis) مورد تامل و نقد (reflection and critique) قرار می‌دهند. به این ترتیب، مرورهای انتقادی تلاش می‌کنند تا به صورت سازنده سایر محققان را در مورد نقاط ضعف تحقیقات پیشین آگاه کنند و با تمرکز و جهت دادن به مطالعات آینده موجب ارتقای دانش شوند. بدیهی است که نویسنده یک مرور انتقادی باید با زمینه مورد پژوهش و مطالعات اولیه انجام شده در آن مورد کاملا آشنا باشد.
در این نوع از مرور نویسندگان برای پژوهش خود زمینه سازی می کنند و نظرات و دیدگاه‌ ‌ها و رویکردهای خود را ارائه می دهند. بدیهی است که پژوهشگران نظرات شخصی خود را به شکل موافقت یا مخالفت با یک مطالعه بیان نمی‌کنند، بلکه بر اثر بخشی و مرتبط بودن استدلال‌ها تمرکز می‌کنند و با در نظر گرفتن شواهد، تفسیرها و تحلیل‌های ارائه شده در مورد تورش احتمالی موجود در مطالعات قبلی و اینکه چه سوالاتی پاسخ داده نشده باقی مانده است نظر می‌دهند.


تازه‌های تحقیق
مینو یغمایی: Google Scholar,Pubmed
متن کامل [PDF 240 kb]   (176 دریافت)    
نوع مطالعه: واژه نامه توصیفی | موضوع مقاله: مدیریت پژوهشهای دانشگاهی
دریافت: 1401/7/4 | پذیرش: 1401/1/15 | انتشار: 1401/1/15 | انتشار الکترونیک: 1401/1/15

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education