گروه زنان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران. ، yaghmaeim@yahoo.com
چکیده: (1050 مشاهده)
Medical Teacher که از معتبرترین و صاحبنامترین مجلات حوزه آموزش پزشکی در جهان است، مجلهای بینالمللی و از نشریات انجمن آموزش پزشکی اروپا (AMEE) است که توسط گروه تیلور و فرانسیس از زیرمجموعههای اینفورما هلثکر (Informa Healthcare) به چاپ میرسد. اولین شماره آن در سال 1979 منتشر شد و انتشار آن تاکنون بدون وفقه ادامه یافته است. در حال حاضر مجله در دو قالب الکترونیک و چاپی بهصورت ماهانه به سردبیری رونالد هاردن منتشر میشود. هدف مجله بروز نگاهداشتن مدرسان و مدیران آموزش حوزه سلامت و حفظ ارتباط آنها با متخصصان علوم تربیتی است. این نشریه علاوه بر چاپ مقالات پژوهشی اصیل، نامه به سردبیر، و نامه علمی (short communication) دارای بخشهایی مانند دیدگاههای شخصی َ (Personal views)، دوازده نکته (Twelve Tips)، راهنمای (BEME GUIDE) BEME، و راهنمای AMEE (AMEE GUIDE) است. در هر Twelve Tip دوازده نکته کوتاه در مورد یک موضوع خاص بیان میشود مانند «دوازده نکته برای ارزشیابی برنامههای آموزشی». BEME GUIDEها این امکان را فراهم میآورد که مدیران و مدرسان حوزه آموزش پزشکی و دیگر حوزههای سلامت با بهرهگیری از نتایج آخرین پژوهشها و مرورهای نظاممند بهترین تصمیمات را بگیرند. دیگر هدف این راهنماها گسترش فرهنگ آموزش پزشکی مبتنی بر شواهد (Best Evidence Medical Education) است. از نمونههای آن میتوان به «کارایی یادگیری مبتنی بر مورد در آموزش حرفهمندان سلامت» اشاره کرد. تاکنون 66 شماره از این راهنماها منتشر شده است.
AMEE GUIDE ها که از مشهورترین و پرخوانندهترین بخشهای مجله است و تاکنون 144 شماره آن منتشرشده مباحث بهروز آموزش پزشکی و دیگر حوزههای سلامت را پوشش داده و در مورد آنها اطلاعات و توصیههای عملی ارائه میدهد تا دستاندرکاران آموزش علوم پزشکی توانمندیهای بیشتری پیدا کنند. این راهنماها در شش حوزه یادگیری و یاددهی، طراحی برنامه درسی، ارزیابی، مدیریت آموزشی، پژوهش در آموزش پزشکی، و نظریههای آموزش پزشکی منتشر میشوند. لازم به ذکر است که تعدادی از این راهنماها به زبانهای دیگر از جمله فارسی ترجمه شدهاند و از طریق آدرس https://amee.org/publications/translations قابل دسترسی هستند.
این مجله در پایگاههای متعددی از جمله ISI, Index Medicus/MEDLlNE, ERIC نمایه میشود و ضریب نفوذ (Impact Factor) آن در سال دو هزار و هجده 706/2 بوده است.
نوع مطالعه:
واژه نامه توصیفی |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه دریافت: 1400/11/23 | پذیرش: 1401/1/15 | انتشار: 1401/1/15 | انتشار الکترونیک: 1401/1/15