[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 21 - ::
جلد 21 - صفحات 532-523 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش شکوفایی بر سرمایه‌های روانشناختی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل
معصومه اصغری سلیمانی ، ارسلان خان محمدی ، علی اصغر عباسی اسفجیر ، جمال صادقی
(استادیار)، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آمل، آمل، ایران. ، Ar.khannnohammadi@gmail.com
چکیده:   (535 مشاهده)
مقدمه: شکوفا شدن افراد یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که می‌تواند به سلامت و بهزیستی فردی و اجتماعی منجر شود. لذا بررسی شکوفایی افراد و عوامل مرتبط با آن حائز اهمیت است. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش شکوفایی بر سرمایه‌های روانشناختی (امیدواری، تاب‌آوری، خودکارآمدی و خوش‌بینی) دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شد.
روش‌ها: پژوهش حاضر کاربردی و از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه شاهد بود. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل بود که از این جامعه تعداد 40 نفر از افراد که نمره یک انحراف استاندارد پایین‌تر از میانگین در پرسشنامه شکوفایی به دست آوردند، به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند. در ابتدا همه شرکت‌کنندگان پرسشنامه سرمایه روانشناختی را تکمیل کردند. سپس گروه آزمایش تحت آموزش شکوفایی قرار گرفت. در نهایت هر دو گروه پس‌آزمون دریافت نمودند. پس از جمع‌آوری اطلاعات، داده‌ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل گردید.
نتایج: در متغیرهای خودکارآمدی و امیدواری بین دو گروه تفاوت معنا‌داری در سطح 01/0>p مشاهده شد، این در حالی است که در متغیر خوش‌بینی این تفاوت در سطح 05/0>p معنا‌دار بود. در متغیر تاب‌آوری بین دو گروه تفاوت معنا‌داری وجود نداشت.
نتیجه‌گیری: در نهایت می‌توان گفت استفاده از آموزش شکوفایی باعث ارتقای سرمایه روانشناختی در دانشجویان شده و از این رو می‌توان از این آموزش در جهت ارتقای خودکارآمدی، خوش‌بینی و امیدواری و سایر متغیرهای مربوط به حوزه سلامت بهره برد.
واژه‌های کلیدی: سرمایه روانشناختی، امیدواری، تاب‌آوری، خودکارآمدی، خوش‌بینی و دانشجویان علوم پزشکی.
متن کامل [PDF 566 kb]   (118 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: 1400/6/21 | پذیرش: 1400/8/17 | انتشار: 1400/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asghari Soleimani M, Khanmohammadi A, Abbasi asafjir A A, Sadeghi J. Exploring the Possible Effect of Training on Babol University of Medical Sciences Students’ Psychological Capital. Iranian Journal of Medical Education 2021; 21 :523-532
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5346-fa.html

اصغری سلیمانی معصومه، خان محمدی ارسلان، عباسی اسفجیر علی اصغر، صادقی جمال. اثربخشی آموزش شکوفایی بر سرمایه‌های روانشناختی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی 1400; 21 () :532-523

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5346-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 21 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4549