Hasanpor F, Taheri F, Fallah V. Identifying Effective Components on Futures Studies of Medical Sciences Education Based on Competitive Dynamics Approach. Iranian Journal of Medical Education 2021; 21 :376-386
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5345-fa.html
حسن پور فاطمه، طاهری فاطمه، فلاح وحید. شناسایی مؤلفههای تأثیرگذار بر آیندهپژوهی آموزش علوم پزشکی مبتنی بر رویکرد پویایی رقابتی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1400; 21
() :376-386
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5345-fa.html
(استادیار)، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، بابل، مازندران، ایران. ، Tahaeri_ftm@hotmail.com
چکیده: (797 مشاهده)
مقدمه: آیندهپژوهی به منزله یک مفهوم میان رشتهای تصویری روشن از آینده در حیطه آموزش پزشکی دانشگاهها را فراهم میآورد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای تأثیرگذار بر آیندهپژوهی آموزش علوم پزشکی مبتنی بر رویکرد پویایی رقابتی در دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران انجام شد.
روشها: این مطالعه به روش کیفی با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته و تحلیل محتوای کیفی انجام شد. جامعه پژوهش شامل کلیه متخصصان و صاحبنظران عرصه آموزش پزشکی بود که در مجموع 13 نفر از آنها، به روش نمونهگیری گلولهبرفی، انتخاب و آرا و نظراتشان در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: تحلیل کیفی نتایج حاصل از مصاحبه با صاحبنظران حوزه آموزش پزشکی نشان داد که آیندهپژوهی این حوزه مستلزم توجه به 6 مقوله اصلی و 21 زیر مقوله است. شرایط علی (کادر هیأتعلمی مجرب، تنوع برنامههای آموزشی و پژوهشی، گسترش پژوهشهای کاربردی، تعامل دانشگاه با شرکتها و مؤسسات دانش بنیان، برنامه درسی انعطافپذیر و کاربردی)، عوامل زمینهای (ضرورت تفکر در مورد آینده به عنوان یک عمل تربیتی، امکانات آموزشی متعدد، ارتباطات اجتماعی مناسب)، شرایط مداخلهگر (داشتن مهارتهای منتقدانه و تفسیری از آینده، وجود سیاست توانمندسازی و آشنایی اساتید و دانشجویان با شاخصهای آیندهنگری)، راهبردها (توانمندسازی منابع انسانی، توسعه ظرفیتهای آموزشی و پژوهشی و استفاده از روشهای گوناگون تدریس) و پیامدها (ارائه عملکرد فعالانه در برابر رویدادهای آموزشی، ارتقای یادگیری مادامالعمر، در نظر گرفتن دانشجویان به عنوان سرمایه اجتماعی، ارزیابی و تجدید نظر منظم) از تجزیه و تحلیل دادهها استخراج شد.
نتیجهگیری: در مجموع نتایج این پژوهش نشان داد که آیندهپژوهی در حوزه آموزش علوم پزشکی مبتنی بر پویایی رقابتی امری مهم و با اهمیت است و لذا پژوهشگران و متخصصان حوزه آموزش پزشکی و آیندهپژوهی میتوانند از این مؤلفهها در جهت آیندهپژوهی آموزش پزشکی استفاده نمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه دریافت: 1400/6/19 | پذیرش: 1400/8/3 | انتشار: 1400/1/15 | انتشار الکترونیک: 1400/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول