XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Araghiyanmojarad F, Jouybari L, Jouybari L, Yaghobi T. Virtual exam fraud and prevention strategies. Iranian Journal of Medical Education 2021; 21 :281-282
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5332-fa.html
عراقیان فرشته، جویباری لیلا، ثناگو اکرم، یعقوبی طاهره. تقلب در آزمون مجازی و راه‌کارهای پیشگیری از آن. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1400; 21 () :281-282

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5332-fa.html


(استادیار)، مرکز تحقیقات طب سنتی و مکمل، انستیتوی اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران. ، fereshteharaghian@yahoo.com
چکیده:   (2299 مشاهده)
تقلب در آزمون به یکی از مهم‌ترین مشکلات بسیاری از دانشگاه‌های تبدیل شده است(1). تقلب رﻓﺘﺎری اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻔﺎﻫﻴﻤﻲ مانند دروغ، فریب، ﺣﻴﻠﻪ، ﻣﻜﺮ و ﻧﻴﺮﻧﮓ و امثال آن را یادآور می‌سازد که ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ فایده ﻳﺎ ﺳﻮد ﻧﺎﻋﺎدﻻﻧﻪ‌ای را در ﭘﻲ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷـﺪ(2). ﺗﻘﻠﺐ یکی از عوامل تهدیدکننده یادگیری دانشجویان است که ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳـﻚ ﭘﺪﻳـﺪه‌ی رایج بی‌صداقتی تحصیلی شناخته می‌شود(3). چیرومامیلا (Chirumamilla) در مطالعه خود اشاره به یک مطالعه نظرسنجی با 1000 دانشجو نروژی داشت یافته‌ها نشان داد 16٪ دانشجویان (12٪ یک بار ، 2٪ دو بار ، 2٪ سه بار یا بیش‌تر) بیان کردند که تقلب داشتند(4).
بسیاری از دانشگاه‌ها در حال گذر از امتحانات سنتی(امتحانات کاغذی) به امتحانات الکترونیکی هستند(5). از این رو انتظار می‌رود شیوه‌های تقلب نیز متفاوت شود. ظهور پاندمی کووید 19، شیوه‌های ارزیابی یادگیری فراگیران را تا حدی دست‌خوش تغییر کرده است. برای مثال بسیاری از اساتید سهم بیش‌تری برای تکالیف طول دوره قائل شده‌اند و دانشگاه‌ها نیز به ناچار به برگزاری امتحانات به صورت مجازی روی آورده‌اند. تجربیات نویسندگان، حاکی از بروز تقلب در انجام تکالیف و همچنین تقلب حین آزمون است به طور مثال استفاده از عبارت مشابه در بین پاسخ‌ها و یا ارسال یک پاسخ توسط یک نفر برای چندین دانشجو بود. تجارب دانشجویان نیز بیانگر تقلب برای آزمون‌های مجازی بود. یکی از دانشجویان بیان می‌کند که برای پاسخ به سؤالات آزمون از کتاب یا جزوه نگاه می‌کنند یا هم­زمان از تلفن همراه دیگر از گوگل سرچ می‌کنند و دانشجوی دیگری بیان می‌کرد همراه با دانشجویان سال بالا آزمون می‌دهد.
یکی از نوآورانه‌ترین راه‌کارها برای پیشگیری از تقلب مربوط به کشور سنگاپور است. دانشگاههای سنگاپور نیز به دلیل شیوع کرونا ویروس به سمت درس‌ها و امتحانات آنلاین حرکت کرده‌اند. دانشگاه مدیریت سنگاپور و انستیتوی فناوری سنگاپور از هوش مصنوعی جهت جلوگیری از تقلبی امتحان مجازی استفاده میکنند. آنها در ابتدا از دانشجویان می‌خواهند که از اتاق و میز مطالعه خود فیلم کوتاه بگیرند. در حین امتحان از یک دوربین (وب کم) برای ضبط خود استفاده می‌کنند. یک الگوریتم هوش مصنوعی برای جلوگیری از تقلب حرکت چشم دانشجو را پیگیری می‌کند تا مشخص کند که در کجا و به دنبال چه چیزی هستند. پس از امتحان، فقط استاد دوره می‌تواند ضبطهای ویدیویی و نتایج جلسه آزمون را بررسی کند. در صورت وجود موارد نقض احتمالی، علامت‌گذاری می‌شود(6).
از آنجا که ﺗﻘﻠﺐ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﻲ‌ﺷﻮد ﻛﻪ ﻓﺮد در فرایند یادگیری درگیر نبوده و داﻧـﺶ و ﻣﻬـﺎرت ﻻزم را ﻛﻪ ﺑﺮای ﺷﻐﻞ ﺗﺨﺼﺼﻲ ﺧﻮد در آﻳﻨﺪه ﺑﻪ آن ﻧﻴﺎز دارد، ﺑﻪ دﺳـﺖ ﻧﻴـﺎورد. لذا لازم است راه‌کارهایی برای سلامت یک آزمون مجازی و آنلاین با توجه به شرایط موجود توسط دانشگاه‌ها اندیشیده شود. مانند آگاه نمودن دانشجویان از عواقب بی‌صداقتی تحصیلی، محدود نمودن زمان شروع و پایان امتحان، نمایش هر سؤال در زمان محدود و به صورت جداگانه، عدم امکان برگشت دانشجویان به سؤالات قبلی، نمایش سؤالات هر دانشجو به صورت تصادفی و متفاوت از سایر دانشجویان، تفاوت ترتیب سؤالات در آزمون تستی چهارگزینه‌ای، ممنوعیت عکس گرفتن از سؤالات، عدم قابلیت کپی نمودن سؤالات، استفاده از هوش مصنوعی برای تأیید هویت دانشجویان، کنترل دانشجویان با دوربین لپ تاپ یا وب کم و یا دوربین گوشی در لحظه امتحان، تجزیه و تحلیل ضربه‌های کلیدی آنها و بررسی نگاه دانشجو حین امتحان است.
واژه‌های کلیدی: نامه به سردبیر، آزمون مجازی
متن کامل [PDF 268 kb]   (765 دریافت)    
نوع مطالعه: نامه به سردبیر | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1400/6/10 | پذیرش: 1400/1/15 | انتشار: 1400/1/15 | انتشار الکترونیک: 1400/1/15

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education