(مربی)، گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران. ، aram.jokar@gmail.com
چکیده: (584 مشاهده)
مقدمه: راهبردهای مقابلهای مجموعهایاز تلاشهای شناختی و رفتاری فرد است که در جهت تعبیر و تفسیر و اصلاح یک وضعیت تنشزا به کار میرود. دانشجویان نیز در موقعیتهای پرتنش تحصیلی جهت افزایش اشتیاق تحصیلی خود، بهتر است از راهبردهای مقابلهای استفاده کنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی بین راهبردهای مقابلهای و اشتیاق تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی بوشهر انجام شد . روشها: این پژوهش توصیفی همبستگی با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی در 232 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در مقطع کارشناسی انجام شد. ابزار مورد استفاده در این مطالعه شامل سه پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و اشتیاق تحصیلی فردریکز بلومنفیلد Fredricks)&(Blumenfeld و فرم کوتاه مقیاس مقابله با شرایط استرس اندلرو پارکر (Endler, Parker) بود. تحلیل آماری دادهها با آزمون تی مستقل و پیرسون با سطح معناداری 05/0 انجام شد. نتایج: میانگین سنی دانشجویان 72/75±2/21 و اکثر آنها (86درصد) مجرد بودند. میانگین نمره اشتیاق تحصیلی دانشجویان 51/0 ±79/2 (از مجموع 5) بود میانگین نمره راهبردهای مقابلهای 43/0± 99/2 بود. یافتهها نشان داد بین نمره راهبرد مقابلهای و نمره اشتیاق تحصیلی رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد (001/0(p=. نتیجهگیری: نتایج این مطالعه بیانگر آن بود که متغیر اشتیاق تحصیلی در پیشبینی راهبردهای مقابلهای در دانشجویان از اهمیت ویژهای برخوردار است. در نتیجه هدایت دانشجویان در مسیر صحیح، پیامدهای آموزشی مثبتی را به دنبال خواهد داشت.
Dehghan Abnavi S, Aliakbari F, Jokar Z, Najafi F, Mahmoodi M. The role of coping strategies in the academic engagement of students in Bushehr University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2021; 21 :464-472 URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5301-fa.html
دهقان انبوی سمانه، علی اکبری فاطمه، جوکار زینب، نجفی فریده، محمودی مرضیه. نقش راهبردهای مقابلهای در اشتیاق تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی بوشهر. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی 1400; 21 () :472-464