XML English Abstract Print


(استادیار)، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران. ، babaeinmz2056@gmail.com
چکیده:   (1605 مشاهده)
مقدمه: ارزیابی استاد راهنمای پایان‌نامه دانشجویان یکی از موضوعات بسیار مهم در ارتقای سطح علمی و پژوهشی دانشجویان است که کم‌تر به آن توجه شده است. این مطالعه با هدف شناسایی اجزا و عناصر ابزار ارزیابی استاد راهنمای پایان‌نامه دانشجویان علوم پزشکی صورت پذیرفت.
روش‌ها: این مطالعه با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوای متعارف در سال 1400 در دانشگاه علوم پزشکی اهواز انجام شد. جهت انجام مطالعه، پس از مرور مقالات و متون موجود، سؤالات راهنمای مصاحبه در یک جلسه بحث گروهی با مشارکت تیم تحقیق طراحی گردید. داده‌ها با استفاده با مصاحبه ساختارمند (به صورت الکترونیک) و بحث گروهی با اساتید و دانشجویان، به روش نمونه‌گیری هدف‌مند از ذی‌نفعان گردآوری گردید. جهت تحلیل داده‌ها، از مراحل پیشنهادی لادمن و گرانهیم (Lundman & Graneheim) استفاده شد.
نتایج: در این پژوهش 22 نفر از اعضای هیأت‌علمی و 10 نفر از دانشجویان مشارکت داشتند. از تحلیل داده‌ها گردآوری شده، 260 کد اولیه حاصل شد و پس از تحلیل نهایی در جلسات بحث گروهی، 50 کد در قالب سه طبقه دسته‌بندی شد. تعداد 9 کد در طبقه «توانمندی استاد راهنما »، تعداد 15 کد در طبقه «اخلاق عمومی» و تعداد 26 کد در طبقه «اخلاق حرفه‌ای» به دست آمد.
نتیجه‌گیری: در این پژوهش 50 عامل اصلی به عنوان عناصر و اجزاء ابزار ارزشیابی استاد راهنمای پایان‌نامه دانشجویان شناسایی شد، که می‌تواند در فرآیند ارزشیابی اساتید مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 487 kb]   (535 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي استاد
دریافت: 1400/4/6 | پذیرش: 1400/6/3 | انتشار: 1400/1/15 | انتشار الکترونیک: 1400/1/15

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.