Ahmady S, Shahbazi S, Eghbal S. Challenges of Implementing the Preceptorship Model in Clinical Nursing Education from the perspective of Faculty Members, Instructors, and Nursing Students at Shahid Beheshti University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2021; 21 :345-358
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5293-fa.html
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، ﮔﺮوه آموزش پزشکی، داﻧﺸﻜﺪه مجازی آموزش پزشکی و مدیریت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران. ، Setareheghbal3168@gmail.com
چکیده: (1742 مشاهده)
مقدمه: مدل آموزشی پرسپتورشیپ یکی از شناختهشدهترین راهبردهای آموزش بالینی پرستاری است که باعث انتقال تجربه از پرستاران باتجربه به دانشجویان پرستاری و پرستاران تازهکار میشود. پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالشها و موانع اجرای این مدل آموزشی در عرصه آموزش بالینی از دیدگاه اعضای هیأتعلمی، مربیان و دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود.
روشها: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و با بهرهگیری از روش تحلیل محتوا اجرا شد. به منظور گردآوری دادهها از مصاحبههای نیمهساختاریافته استفاده شد. مصاحبهشوندگان از طریق نمونهگیری هدفمند از میان اعضای هیأتعلمی، مربیان و دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انتخاب شدند. همزمان با انجام مصاحبهها، تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس روش لاندمن و گرانهام انجام شد. در مجموع 15 مصاحبه انجام شد و مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج: بر اساس یافتههای پژوهش موانع احتمالی در مسیر اجرای مؤثر این مدل آموزشی عبارت بودند از کمبود نیروی پرستاری، کمبود نیروی پرستار ماهر به عنوان پرسپتور، نبود تعامل کافی میان نظام آموزشی و درمانی، نبود حمایت لازم از طرف مدیران اجرایی بیمارستانها و رابطه ضعیف پزشکان و پرستاران. در پژوهش حاضر 18 راهبرد اصلی به منظور اجرای موفق مدل پرسپتورشیپ ارائه شد که مهمترین آنها تخصیص مشوقهای مادی و معنوی جهت انگیزه بخشیدن به پرسپتورها، تعامل میان دانشکده پرستاری و بیمارستانها در آموزش دانشجویان پرستاری، جلب مشارکت مدیران و مسؤولان بیمارستانها در اجرای مدل پرسپتورشیپ، همکاری مربیان و اعضای هیأتعلمی بالینی پرستاری با پرسپتورها در فرایند آموزش و ارزیابی بالینی دانشجویان، انتخاب مشارکتی پرسپتورها و آموزش مداوم آنها در طول فرایند بود.
نتیجهگیری: براساس نتایج پژوهش میتوان مدل پرسپتورشیپ را به صورت فرایندی تعاملی میان دانشکده پرستاری و بیمارستانها تصور کرد که در آن دانشجویان پرستاری، پرسپتورها، مربیان پرستاری، اعضای هیأتعلمی بالینی، مدیران بیمارستانها و دیگر کارکنان سلامت مشارکت دارند.
نوع مطالعه:
ساير موارد |
موضوع مقاله:
آموزش باليني دریافت: 1400/4/5 | پذیرش: 1400/6/21 | انتشار: 1400/1/15 | انتشار الکترونیک: 1400/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول