Baghcheghi N, Koohestani H R. Levels and sources of Covid-19 stress in medical sciences students regarding the related factors. Iranian Journal of Medical Education 2021; 21 :308-317
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5290-fa.html
(استادیار)، گروه آموزش پزشکی، دانشکده علوم پزشکی ساوه، ساوه، ایران
چکیده: (1271 مشاهده)
مقدمه: آموزش در حرفههای علوم پزشکی که به نوعی با سلامت و جان انسانها سروکار دارد، تجربهای پر تنش است و این استرس در دوران پاندمی کووید-19، بیشتر از گذشته میشود. این پژوهش با هدف بررسی منابع استرس کووید 19 و میزان آن در دانشجویان علوم پزشکی و عوامل مرتبط با آن انجام شد.
روشها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی 423 نفر از دانشجویان دانشکده علوم پزشکی ساوه در بهار 1400 شرکت کردند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه استرس کووید-19 در دانشجویان علوم پزشکی بود که پس از تأیید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. دادهها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و آزمونهای تی مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه در سطح معناداری 05/0 مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.
نتایج: میانگین امتیاز استانداردشده استرس کووید-19 (از 4 نمره) در حیطههای ترس از ابتلا به ویروس کرونا 98/0±31/3، تغییرات در آموزش 77/0±01/3، عدم تمکین از پروتکلهای بهداشتی 81/0±28/2، محدودیت اجتماعی 95/0±11/2، و اخبار نگرانکننده و اضافهبار اطلاعات 95/0±09/2 بود. بین امتیاز استرس کووید-19 با رشته تحصیلی، جنسیت و ترم تحصیلی ارتباط آماری معناداری وجود داشت (05/0> P). بین سن و محل سکونت با امتیاز استرس کووید-19 ارتباط آماری معناداری وجود نداشت (05/0<P).
نتیجهگیری: استرس کووید-19 در دانشجویان بالا بود، بنابراین ضروری است دانشجویان علوم پزشکی توانایی مقابله با استرس را داشته باشند و همچنین باید با شناسایی منابع استرس کووید-19 در دانشجویان و انجام اقدامات حمایتی در جهت رفع و یا کاهش منابع استرس اقدام شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مديريت آموزشي دریافت: 1400/4/1 | پذیرش: 1400/4/26 | انتشار: 1400/1/15 | انتشار الکترونیک: 1400/1/15