XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Panahi Far S, Maheri Z. An Investigation into Motivational Interview Training on Cognitive Regulation and Students’ Academic Engagement. Iranian Journal of Medical Education 2021; 21 :443-451
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5286-fa.html
پناهی فر سجاد، ماهری ژیلا. اثربخشی آموزش مصاحبه انگیزشی بر نظم‌جویی شناختی هیجان و درگیری تحصیلی دانشجویان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1400; 21 () :443-451

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5286-fa.html


دانشجوی دکترای مشاوره خانواده ،دانشگاه آزاد اسلامی سنندج، سنندج، ایران. ، zhila.maheri@gmail.com
چکیده:   (1253 مشاهده)
مقدمه: مصاحبه انگیزشی روشی مراجعه محور به منظور افزایش انگیزه درونی برای تغییر دوسوگرایی است. نظم‌جویی شناختی هیجان و درگیری تحصیلی با انگیزش مرتبط و از مشکلات دانشجویان دارای افت تحصیلی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مصاحبه انگیزشی بر نظم‌جویی شناختی هیجان و درگیری تحصیلی دانشجویان بود.
روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه گواه بود. جامعه‌ی آماری پژوهش تمامی دانشجویان با افت تحصیلی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال- تحصیلی 99-1398 بودند. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده 30 نفر از دانشجویانی که دارای افت تحصیلی بودند انتخاب و به صورت تصادفی در گروه‌های آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) گمارده شدند. پرسشنامه‌های استاندارد نظم‌جویی شناختی هیجان و درگیری تحصیلی به عنوان پیش‌آزمون در مورد هر دو گروه اجرا شد. آموزش مصاحبه انگیزشی روی گروه آزمایش در 8 جلسه اعمال شد. در پایان این دوره هر دو گروه پرسشنامه‌های فوق را به عنوان پس‌آزمون تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از تحلیل کواریانس مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج: یافته‌های توصیفی میانگین (انحراف معیار) در متغیر نظم‌جویی شناختی در مرحله‌ی پیش آزمون گروه آزمایش 72/5±23/51 و پس آزمون 59/5±12/75). (38/14, F=002/0(P= و در متغیر درگیری تحصیلی در مرحله‌ی پیش آزمون گروه آزمایش 89/5±33/75 و پس آزمون گروه آزمایش 68/5±46/96 به دست آمد (79/12, F=002/0(P=.
نتیجه‌گیری: با توجه به اثربخشی آموزش مصاحبه انگیزشی پیشنهاد می‌شود در جهت بهبود وضعیت تحصیلی، نظم‌جویی شناختی هیجان دانشجویان استفاده گردد.
متن کامل [PDF 503 kb]   (590 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1400/3/23 | پذیرش: 1400/7/4 | انتشار: 1400/1/15 | انتشار الکترونیک: 1400/1/15

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education