دانشجوی دکترای مشاوره خانواده ،دانشگاه آزاد اسلامی سنندج، سنندج، ایران. ، zhila.maheri@gmail.com
چکیده: (675 مشاهده)
مقدمه: مصاحبه انگیزشی روشی مراجعه محور به منظور افزایش انگیزه درونی برای تغییر دوسوگرایی است. نظمجویی شناختی هیجان و درگیری تحصیلی با انگیزش مرتبط و از مشکلات دانشجویان دارای افت تحصیلی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مصاحبه انگیزشی بر نظمجویی شناختی هیجان و درگیری تحصیلی دانشجویان بود. روشها: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون و گروه گواه بود. جامعهی آماری پژوهش تمامی دانشجویان با افت تحصیلی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال- تحصیلی 99-1398 بودند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده 30 نفر از دانشجویانی که دارای افت تحصیلی بودند انتخاب و به صورت تصادفی در گروههای آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) گمارده شدند. پرسشنامههای استاندارد نظمجویی شناختی هیجان و درگیری تحصیلی به عنوان پیشآزمون در مورد هر دو گروه اجرا شد. آموزش مصاحبه انگیزشی روی گروه آزمایش در 8 جلسه اعمال شد. در پایان این دوره هر دو گروه پرسشنامههای فوق را به عنوان پسآزمون تکمیل کردند. دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس مورد بررسی قرار گرفت. نتایج: یافتههای توصیفی میانگین (انحراف معیار) در متغیر نظمجویی شناختی در مرحلهی پیش آزمون گروه آزمایش 72/5±23/51 و پس آزمون 59/5±12/75). (38/14, F=002/0(P= و در متغیر درگیری تحصیلی در مرحلهی پیش آزمون گروه آزمایش 89/5±33/75 و پس آزمون گروه آزمایش 68/5±46/96 به دست آمد (79/12, F=002/0(P=. نتیجهگیری: با توجه به اثربخشی آموزش مصاحبه انگیزشی پیشنهاد میشود در جهت بهبود وضعیت تحصیلی، نظمجویی شناختی هیجان دانشجویان استفاده گردد.
Panahi Far S, Maheri Z. An Investigation into Motivational Interview Training on Cognitive Regulation and Students’ Academic Engagement. Iranian Journal of Medical Education 2021; 21 :443-451 URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5286-fa.html
پناهی فر سجاد، ماهری ژیلا. اثربخشی آموزش مصاحبه انگیزشی بر نظمجویی شناختی هیجان و درگیری تحصیلی دانشجویان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی 1400; 21 () :451-443