[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 21 - ::
جلد 21 - صفحات 1-9 برگشت به فهرست نسخه ها
12 نکته برای برگزاری یک گزارش صبحگاهی مجازی موفق: بیان یک تجربه
محسن نصیری طوسی ، عظیم میرزازاده ، ندا نادری
(دانشیار) ﮔﺮوه آموزشی بیماری‌های داخلی، داﻧﺸﻜﺪه پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. ، mirzazad@tums.ac.ir
چکیده:   (1826 مشاهده)
به دنبال بروز همهگیری کووید-۱۹، بسیاری از فعالیت‌های آموزشی در محیط‌های بالینی دستخوش چالش‌ها و مشکلات فراوانی گردیدند که گاه تا مرحله تعطیلی این فعالیت‌ها پیش رفت. یکی از مهم‌ترین رویدادهای آموزشی در محیط‌های بالینی گزارش صبحگاهی است که در بسیاری از گروه‌های آموزشی و به صورت حضوری برگزار می‌شده است و با بروز همه‌گیری کووید- ۱۹ برگزاری آن نیز با دشواری‌های زیادی مواجه شد. در این راهنما در صددهستیم تا در دوازده نکته راه‌کارهای پیشنهادی برای برگزاری هر چه بهتر یک گزارش صبحگاهی مجازی را ارائه کنیم.
گزارش صبحگاهی یکی از رویدادهای آموزشی عمده در گروه‌های آموزشی بالینی است. هر چند گزارش صبحگاهی در رشته‌هایی مانند بیماری‌های داخلی، بیماری‌های کودکان، بیماری‌های عفونی و گرمسیری و بیماری‌های قلب و عروق شناخته شده‌تر است اما با تفاوت‌های جزیی در بسیاری از رشته‌های دیگر بالینی از جمله رشته‌های جراحی نیز برگزار می‌شود.
به صورت معمول گزارش صبحگاهی جلسه‌ای است که در روزهای کاری هفته و در ساعات ابتدای فعالیت‌های بالینی و با شرکت دستیاران، کارورزان و کارآموزان برگزار می‌شود و در جریان آن، در حضور اعضای هیأت‌علمی یک یا چند بیمار بستری شده در ۲۴ ساعت گذشته توسط تیم مراقبت کننده بیمار (مشتمل بر کارورز و دستیار در رده‌های مختلف) معرفی و از جنبه‌های مختلف تشخیصی - درمانی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد(۱). هدف اولیه برگزاری گزارش صبحگاهی نظارت بر عملکرد تیم مراقبت کننده شب گذشته در بیمارستان‌های آموزشی بوده است. در عین حال مرور اقدامات انجام شده و بحث و بررسی‌های علمی که در جریان گزارش صبحگاهی صورت می‌گیرد فرصت بسیار مناسب و ذی قیمتی را برای رده‌های مختلف فراگیرندگان فراهم می‌کند تا ضمن بازاندیشی در مورد اقدامات انجام شده، به صورت عملی با روند استدلال بالینی و نیز نحوه پیاده‌سازی دانش پزشکی در یک بیمار مشخص آشنا شوند.
اولین مورد قطعی مبتلا به کووید-۱۹ روز چهارشنبه ۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۸ گزارش شد. به دنبال شیوع همه‌گیری کووید-۱۹؛ بخش اعظم فعالیت‌های آموزشی در مراکز آموزشی-درمانی کل کشور به حالت تعطیل یا نیمه تعطیل درآمد(۲). در این میان با توجه به ماهیت عمدتاً آموزشی گزارش صبحگاهی و نیز نگرانی شدید از انتقال ویروس در جریان گردهمایی‌ها، گزارش صبحگاهی یکی از اولین رویدادهایی بود که در گروه آموزشی بیماری‌های داخلی مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) دانشگاه علوم پزشکی تهران تعطیل شد. به دنبال فروکش کردن نسبی موج اول این همه‌گیری، مسؤولان آموزشی گروه درصدد برآمدند تا در اولین فرصت ممکن و به صورت مجازی گزارش صبحگاهی گروه را احیا کنند. نهایتاً از ۲۳ فروردین ماه ۱۳۹۹ و با فراهم کردن تهمیدات لازم، گزارش صبحگاهی گروه بیماری‌های داخلی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)‌ به صورت مجازی برقرار شد و تا کنون نیز بدون وقفه جدی در حال برگزاری است. با توجه به درس‌های آموخته شده در جریان این تجربه، نویسندگان این مقاله درصدد برآمدند تا با بیان عمده‌ترین نکاتی که برای اجرای موفق یک گزارش صبحگاهی مجازی فراگرفته بودند، امکان انتقال این تجربه و نیز دریافت نقدهای صاحب‌نظران و دستاندرکاران را فراهم آورند.
 
واژه‌های کلیدی: گزارش صبحگاهی، نامه به سردبیر
متن کامل [PDF 304 kb]   (794 دریافت)    
نوع مطالعه: نامه علمی | موضوع مقاله: آموزش باليني
دریافت: 1400/1/5 | پذیرش: 1400/1/16 | انتشار: 1400/2/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nasiri Toosi M, Mirzazadeh A, Naderi N. 12 Tips for a successful Virtual Morning Report. Iranian Journal of Medical Education 2021; 21 :9-1
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5248-fa.html

نصیری طوسی محسن، میرزازاده عظیم، نادری ندا. 12 نکته برای برگزاری یک گزارش صبحگاهی مجازی موفق: بیان یک تجربه. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی 1400; 21 () :1-9

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5248-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 21 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4549