XML English Abstract Print


پزشک، کارشناس ارشد آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران ، mollabashir@gmail.com
چکیده:   (2359 مشاهده)
مقدمه: با روند رو به رشد تکنولوژی در آموزش، روش‌های تدریس از روش‌های سنتی به سمت روش‌های نوگرایش پیدا کرده است. یکی از روش‌ها و ابزارها‌ی آموزشی در چارچوب یادگیری الکترونیکی، استفاده از فیلم‌های آموزشی است. این مطالعه با هدف تأثیر فیلم آموزشی " تکنیک رادیوگرافی نیمساز "بر یادگیری درس رادیولوژی عملی 1، دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 97-98 انجام شد.
روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی، تمامی 54 دانشجو ترم 6 دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، که درس رادیولوژی دندان را در سال تحصیلی 97-98 می‌گذراندند، وارد مطالعه شدند. این دانشجویان به صورت تصادفی ساده به 2 گروه 27 نفره تقسیم شدند. در گروه اول نحوه گرفتن گرافی توسط استاد به صورت زنده روی بیماران آموزش داده شد. در گروه دوم دانشجویان هم به صورت زنده و هم با مشاهده فیلم آموزش دیدند. جهت بررسی میزان یادگیری، نمرات دو گروه با هم مقایسه شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تی تست مستقل انجام شد.
نتایج: میانگین نمره کلی رادیوگرافی دندان در گروه سنتی برابر با 06/9±41 (از مجموع 120نمره) و در گروه دیگر برابر با 05/16±105 بود. تفاوت میانگین‌های دو گروه از لحاظ آماری معنادار بود. ( 001/0> p و 1/32t=) میانگین نمره رضایت دانشجویان از کیفیت فیلم آموزشی 40/3±5/2 بود.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که نمایش فیلم انجام چگونگی رادیوگرافی ابزار مؤثری در کنار روش‌های متداول است و می‌تواند به یادگیری بهتر دانشجویان کمک کند.
متن کامل [PDF 301 kb]   (793 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش باليني
دریافت: 1399/11/19 | پذیرش: 1399/12/16 | انتشار: 1400/1/15 | انتشار الکترونیک: 1400/1/15

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.