Ziaee E S, Babaee ُ, Taleghani ّ, Shahriari M. Examining the evolution of nursing education in Isfahan from 1968 to 2018: A historical study. Iranian Journal of Medical Education 2021; 21 :168-177
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5191-fa.html
(استادیار) ﮔﺮوه آموزش سلامت بزرگسالان، داﻧﺸﻜﺪه پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی اصفهان، اصفهان، ایران. ، babaee@nm.mui.ac.ir
چکیده: (1533 مشاهده)
مقدمه: دانستن تاریخچه و تحولات یک رشته، باعث فهم ما از آنچه قبلا اتفاق افتاده است و فهم اتفاقات جاری و ایجاد بینش برای آینده میگردد، باعث ایجاد دانش شده و به ایجاد و بازسازی رشته منجر میگردد. از این رو فهم تاریخی تحولات در رشته پرستاری نیز ضروری به نظر میرسد. با وجود این که بیش از 50 سال از تأسیس آموزشگاهها و آموزش پرستاری در اصفهان میگذرد و اطلاعات زیادی از سیر تحولات آموزش این رشته در دسترس نیست. این مطالعه با هدف بررسی تحولات آموزش پرستاری دراصفهان از سال 1347 تا 1397 انجام شد.
روشها: در این پژوهش کیفی با روش تاریخی 12 مصاحبه عمیق انجام گرفت و 80 مجله، کتابچه و کتاب قدیمی، 350 عکس تاریخی و قدیمی مورد بررسی قرار گرفت. کدهای به دست آمده از مصاحبهها و همچنین موارد حاصل شده از متون در کنار هم قرار گرفتند تا ساختار روایت نشان دهنده سیر تحولات آموزش در حرفه پرستاری در اصفهان نوشته شود.
نتایج: روایت به دست آمده، آموزشگاه عالی پرستاری از سال 47 تا 56 و 56 تا 62، مجتمع آموزشی وزارت بهداری و بهزیستی اصفهان و تحولات دانشکده پرستاری و مامایی اصفهان در زمان انقلاب و پس از آن را ارائه میدهد.
نتیجهگیری: از آنجایی که آموزش و مراقبتهای پرستاری در کشورهای دیگر رشد سریعی داشته، به نظر میرسد آموزش پرستاری به خصوص در اصفهان به عنوان یکی ازشهرهای بزرگ و مهم ایران فرصتهای زیادی را در آینده پیش رو دارد و در جهت ارتقای حرفهای شدن و تخصصی سازی پیش خواهد رفت.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1399/9/18 | پذیرش: 1399/12/26 | انتشار: 1400/1/15 | انتشار الکترونیک: 1400/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول