XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، shams@med.mui.ac.ir
چکیده:   (1179 مشاهده)
مقدمه: آموزش پزشک به بیمار و به‌کارگیری مشارکت بیماران در طول بستری، به‌ویژه در زمان ترخیص نقش مهمی در میزان رضایت بیماران، پیگیری روند درمان، بهبودی سریع تر آنان و کاهش هزینه‌های بستری و درمان دارد. اطلاع از عملکرد پزشکان در آموزش به بیماران حین ترخیص می‌تواند مبنایی مناسب جهت تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و اقدامات لازم در این خصوص باشد. این مطالعه  با هدف بررسی عملکرد پزشکان در آموزش به بیماران حین ترخیص از دیدگاه کارورزان پزشکی در شهر اصفهان در سال 1398 انجام شد.
روش‌ها: در این مطالعه توصیفی مقطعی،  100 نفر از کارورزان پزشکی بخش‌های داخلی و جراحی بیمارستان‌های آموزشی شهر اصفهان در سال 1398 به شیوه در دسترس وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه‌ای برگرفته از سایر مطالعات بود که پس از تاییدروایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از شیوه‌های آمار توصیفی و آزمون t تجزیه‌وتحلیل گردید.
نتایج: از دیدگاه کارورزان، عملکرد پزشک در آموزش به بیمار حین ترخیص، بیش‌ترین نمره در حیطه‌ی آموزش در مورد مصرف دارو در منزل (نمره69/5 از 10 و با میانگین 31/2±69/5) و کم‌ترین نمرات در حیطه‌ی آموزش در مورد خود مراقبتی در منزل (نمره 69/4 از 10 با میانگین 38/2±69/4) و چگونگی عملکرد بیمار در صورت بروز مشکل (نمره 58/4 از 10 با میانگین 84/2±58/4) بود.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این مطالعه، از دیدگاه کارورزان، عملکرد پزشک در آموزش به بیمار حین ترخیص در حد متوسط بود و نیاز به افزایش کیفیت آموزش دیده می­شود. نتایج این تحقیق و مطالعات مشابه در حوزه­ی آموزش به بیمار می­تواند بصورت دستورالعملی جامع جهت آموزش به بیمار توسط گروه درمان فراهم شود و در نهایت موجب افزایش کیفیت آموزش به بیماران شود.
متن کامل [PDF 525 kb]   (348 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: 1399/6/31 | پذیرش: 1399/9/5 | انتشار: 1400/1/22 | انتشار الکترونیک: 1400/1/22

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.