[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 20 - ::
جلد 20 - صفحات 353-341 برگشت به فهرست نسخه ها
راهبردهای آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی برتر جهان در پاسخ به اثرات بیماری کووید-19
ریحانه فقیهیان ، امیرعباس شیروی، عارف عارفان، فیروزه معین زاده، پریسا سلطانی
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، P.soltani@dnt.mui.ac.ir
چکیده:   (1663 مشاهده)
مقدمه: پاندمی کووید-19 نه تنها بر زندگی انسان‌ها اثرگذار بوده است، بلکه آموزش را هم در سراسر دنیا تحت تأثیر قرارداده است. دانشگاه‌ها برای کاهش اثرات پاندمی و پیشرفت دانشجویان و در عین حال حفظ سلامت آنها، راهبردهای گوناگونی را به کار بسته‌اند. این پژوهش با هدف مرور راهبردهای آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی برتر جهان در دوره کووید-19 انجام شد.
روش‌ها: در این مطالعه مروری، براساس نظام جهانی (Quacquarelli Symonds(QS برای رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی، 50 دانشگاه برتر سال 2020 وارد این بررسی شدند. وبسایت‌های این دانشگاه‌ها برای یافتن راهبرهای آموزشی اتخاذ شده توسط آنها در بحران کووید-19 بررسی شد.
نتایج: از مهم‌ترین راهبردهای آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی برتر جهان می‌توان به آموزش از راه دور، تغییر در کریکولوم و طرح دوره، تغییر در ارزشیابی و نمره‌دهی، تغییر در رتبه‌بندی دانشجویان و تمهیداتی برای جشن فارغ‌التحصیلی و پیشگیری از تقلب در امتحانات اشاره کرد.
نتیجه‌گیری: نتایج این مرور نشان داد که دانشگاه‌های برتر جهان در مواجهه با بحران پاندمی کووید 19 به سرعت تغییر روند آموزش و ارزشیابی به صورت مجازی را انتخاب کرده‌اند و برای انجام این تغییر به بهترین نحو سیاست‌های گوناگونی را مد نظر قرار داده‌اند. اگرچه کلیات این سیاست‌ها در وبسایت دانشگاه‌ها به خوبی بیان شده، اما وبکاوی برای رسیدن به جزییات هرکدام کافی نیست و پیشنهاد می‌شود برای دستیابی به جزییات اقدامات انجام شده ارتباط با دانشگاه‌ها از طریق بخش بین‌الملل دانشگاه‌ها برقرار شود. نتایج این تحقیق می‌تواند در انتخاب دانشگاه‌ها برای برقراری ارتباطات بعدی به نحو ارزنده‌ای کمک کننده باشد.
واژه‌های کلیدی: آموزش، آموزش مجازی، دانشگاه، پاندمی، کووید 19
متن کامل [PDF 530 kb]   (390 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: 1399/3/21 | پذیرش: 1399/5/22 | انتشار: 1399/10/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Faghihian R, Shiravi A, Arefan A, Moeinzadeh F, Soltani P. Educational Strategies of World Top-Ranked Universities to Mitigate the Unhealthy Effect of Covid-19. Iranian Journal of Medical Education 2020; 20 :341-353
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5083-fa.html

فقیهیان ریحانه، شیروی امیرعباس، عارفان عارف، معین زاده فیروزه، سلطانی پریسا. راهبردهای آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی برتر جهان در پاسخ به اثرات بیماری کووید-19. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی 1399; 20 () :353-341

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5083-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 20 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4549