:: جلد 20 - ::
جلد 20 - صفحات 310-317 برگشت به فهرست نسخه ها
نیازسنجی دوره عالی بهداشت عمومی با گرایش مدیریت و اصلاحات نظام سلامت ویژه دانشجویان استعداد درخشان
اطهر امید نجف آبادی ، مهسا قارزی، نیکو یمانی، محمدرضا رضایتمند، پژمان عقدک، آزیتا رستمی، مژگان اکبرزاده
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، athar.omid@gmail.com
چکیده:   (621 مشاهده)
مقدمه: دوره MPH در نظام سلامت ایران به عنوان دوره تربیت مدیران (بالقوه و بالفعل) شناخته شده است. هدف اصلی دوره گواهی عالی بهداشت عمومی (Master of Public Health)، تربیت دانشجویان در جنبه‌های تحلیلی و مهارت‌های مدیریتی مورد نیاز برای ایجاد مدیران بالینی در هر دو زمینه پزشکی و سلامت عمومی است. این مطالعه با هدف نیازسنجی دوره پودمانی MPH مدیریت جهت راه اندازی دوره برای دانشجویان استعداد درخشان رشته پزشکی عمومی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام پذیرفت.
روش‌ها: دراین  مطالعه نیازسنجی که به روش دلفی تعدیل شده انجام پذیرفت. در ابتدا مرور کتابخانه‌ای در خصوص دوره‌های MPH در دانشگاه‌های ایران (همدان، شیراز، شهید بهشتی) و جهان (آریزونا، میامی) انجام شد. نتایج مرور متون در جلسه گروه متمرکز جمع‌بندی شد و در قالب یک پرسشنامه طراحی گردید. پرسشنامه در بین 25 نفر از پزشکان عمومی توزیع شد و نتایج با آمارهای توصیفی (فراوانی) تحلیل شد.
نتایج: مرور کتابخانه‌ای سرفصل‌های دوره در دانشگاه‌های داخل و خارج در قالب یک جدول توصیف گردید و با تشکیل3 جلسه گروه متمرکز پرسشنامه‌ای طراحی شد. نتایج توزیع پرسشنامه در بین 25 نفر پزشک عمومی و تحلیل داده‌های آن عبارت بود از: مدیریت سوانح و بلایا، مدیریت بحران، بهداشت مادران، کودکان، سالمندان، تغذیه و اعتیاد، تعیین گرهای اجتماعی سلامت، مدیریت سلامت در جامعه، جمعیت و سالمندی، آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، آموزش بهداشت محیط، بهداشت مدارس، بهداشت حرفه‌ای، آمار و روش تحقیق.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که همه سرفصل‌های تعیین شده به جز پایان‌نامه از نظر بیش از 70 درصد نمونه‌ها از اهمیت بسیار بالا و بالایی برخوردار هستند.
واژه‌های کلیدی: نیازسنجی، دوره عالی بهداشت عمومی، دانشجوی استعداد درخشان
متن کامل [PDF 531 kb]   (128 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1399/3/13 | پذیرش: 1399/7/9 | انتشار: 1399/9/27


XML   English Abstract   Print



جلد 20 - برگشت به فهرست نسخه ها