:: جلد 20 - ::
جلد 20 - صفحات 405-397 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش میانجی تاب‌آوری تحصیلی در رابطه ابعاد معنای تحصیل و استرس زندگی دانشجویی در دانشجویان پرستاری
مجید یوسفی افراشته ، مسعود حجازی ، نازنین داودی
دانشگاه زنجان ، mjduosefi@gmail.com
چکیده:   (636 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اهمیت و ضرورت استرس زندگی دانشجویی در رشته پرستاری به عنوان یکی از پرتنش‌ترین رشته‌های تحصیلی این پژوهش با هدف تعیین رابطه ابعاد معنای تحصیل و استرس زندگی دانشجویی با میانجی‌گری تاب‌آوری تحصیلی در دانشجویان رشته پرستاری انجام شد.
روش‌ها: در این پژوهش توصیفی همبستگی، جامعه پژوهش شامل دانشجویان دانشکده پرستاری ابهر بود که از این جامعه نمونه‌ای به حجم212 نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بود از پرسشنامه استرس دوران دانشجویی گادزلا (Gadzella)، پرسشنامه تاب‌آوری تحصیلی ساموئلز (Samuels) و پرسشنامه معنای تحصیل هندرسون-کینگ و اسمیت (Henderson-King, Smith) پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون با تحلیل مسیر بررسی و تحلیل شد.
نتایج: ضریب همبستگی استرس دوران دانشجویی با معنای تحصیل آینده 28/0، یادگیری 25/0، خود30/0-، گام بعدی30/0 و فشار روانی20/0 رابطه معناداری دارد و تاب‌آوری تحصیلی با ابعاد حرفه 20/0، یادگیری23/0، خود24/0، گام بعدی 24/0- و فشار روانی 16/0- با تاب‌آوری تحصیلی رابطه معناداری دارد و بین تاب‌آوری تحصیلی و استرس زندگی دانشجویی ضریب همبستگی 33/0- حاصل شده است که در سطح خطای 05/0 معنادار است.
نتیجه‌گیری: باتوجه به نتایج این پژوهش توصیه می‌شود تاب‌آوری دانشجویان را در معنایی که دانشجویان برای تحصیل قائل هستند و استرس زندگی دانشجویی مورد توجه و مد نظر قرار داد.
واژه‌های کلیدی: تاب‌آوری تحصیلی، معنای تحصیل، استرس، دوران دانشجویی، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 550 kb]   (168 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1399/1/30 | پذیرش: 1399/6/26 | انتشار: 1399/11/20


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 20 - برگشت به فهرست نسخه ها