Akbarilakeh M, Shahbazi S, Khajeali N. A review of the role, status and application of psychometric measurement in medical education tests. Iranian Journal of Medical Education 2021; 21 :43-54
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5061-fa.html
اکبری لاکه مریم، شهبازی سارا، خواجه علی نسرین. مروری بر نقش، جایگاه و کاربرد اندازهگیری سایکومتریک در آزمونهای آموزش پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1400; 21
() :43-54
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5061-fa.html
(استادیار) آموزش پزشکی، گروه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. ، akbari_maryam59@yahoo.com
چکیده: (1979 مشاهده)
مقدمه: اندازهگیری در آموزش، جایگاه ویژهای دارد. تلاش برای به دست آوردن مقادیر عددی برای صلاحیتهای مورد اندازهگیری که بتوان از آنها به عنوان مبنایی برای تصمیمگیری استفاده نمود، چیزی است که دقیقا چالش امروز اندازهگیریهای سایکومتریک است. لذا هدف از این مطالعه مرور بر نقش، جایگاه و کاربرد اندازهگیری سایکومتریک در آزمونهای آموزش پزشکی است.
روشها: این مطالعه مروری نقلی با استفاده از کلیدواژههای Measurement، Assessment، Psychometric، Theoretical support، Theoretical Analysis، Theoretical foundation، Psychometric Analysis، Test، Examination، Medical Education، Validity و Reliability در سایتهای مختلف Google Scholar، Pub Med، SID، ERIC و Science direct بدون توجه به محدودیت زمانی انجام شد. در جستجوی اولیه در مجموع 428 مقاله پیدا شد که در بررسی اولیه عناوین مقالات، 310 مقاله حذف و 118 چکیده مقاله مورد بررسی قرار گرفتند و از این تعداد 92 مقاله مورد مطالعه کامل قرار گرفت.
نتایج: از مجموع 92 مقاله بررسی شده مستندات 32 مقاله مرتبط و معتبر استخراج شد. که از این تعداد 31 مقاله انگلیسی و یک مقاله فارسی بود. یافتههای مهم این مطالعه اشاره به روایی، پایایی، تأثیر آموزشی، مقبولیت، هزینه و قابلیت اجرا و حساسیت آزمون دارد که از ویژگیهای مهم در سایکومتری آزمونهای علوم پزشکی است و نشان دهنده اهمیت ویژگیهای سایکومتریک ارزیابیها در آموزش پزشکی است.
نتیجهگیری: از نتایج به دست آمده چنین بر میآید که با توجه به اهمیت ویژگیهای سایکومتریک در آزمونهای آموزش پزشکی، مخصوصاً در آزمونهای دارای حساسیت بالا، آشنایی با این ویژگیها و شیوههای استانداردسازی آزمونها، از ضروریات مورد نیاز اساتید علوم پزشکی است و به کارگیری تکنیکهای افزایش دهنده روایی و پایایی آزمونها و رعایت اصول اولیه در طراحی، اجرا و تحلیل آزمونها، به سیاستگذاران و برنامهریزان آزمونها، اساتید و متولیان آموزش عالی، پیشنهاد میگردد.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1399/1/19 | پذیرش: 1399/4/23 | انتشار: 1400/1/15 | انتشار الکترونیک: 1400/1/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول