[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 20 - ::
جلد 20 - صفحات 213-205 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین درگیری تحصیلی و موفقیت تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایلام
جمیل صادقی فر ، محمدکریم بهادری ، مهدی رعدآبادی ، محمد شریعتی
دانشگاه علوم پزشکی ایلام ، jamil.sadeghifar@gmail.com
چکیده:   (983 مشاهده)
مقدمه: درگیری تحصیلی یکی از عوامل کلیدی مرتبط با موفقیت تحصیلی فراگیران است، که امروزه به عنوان یک مسأله پژوهشی قابل توجه در عرصه تحقیقات مرتبط با آموزش پزشکی مطرح است. درگیری تحصیلی بر تعهد درونی و درگیری فعال فراگیران در نیل به یادگیری متمرکز است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین درگیری تحصیلی و موفقیت تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایلام انجام شد.
روش‌ها: در این پژوهش توصیفی مقطعی، جامعه پژوهش کلیه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایلام در سال 1397 بودند (140 نفر) به صورت تمام شماری وارد پژوهش شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه هولگادو (Holgado) شامل 14 سؤال در سه حیطه تلاش، اشتیاق و شیفتگی و فرم سنجش موفقیت تحصیلی دانشجویان بود. روایی و پایایی این پرسشنامه در مطالعه قبلی در ایران تایید شده است.  تحلیل اطلاعات با استفاده از آماره‌های توصیفی و آزمون‌های آماری همبستگی اسپیرمن، من‌ویتنی و کروسکال‌والیس انجام شد.
نتایج: در بین ابعاد درگیری تحصیلی، حیطه اشتیاق (88/0±32/2) و تلاش (87/0±22/2)( از 4 نمره) به ترتیب بالاترین و پایین‌ترین میانگین و انحراف معیار را کسب نمود. همبستگی معناداری بین درگیری تحصیلی و موفقیت تحصیلی دانشجویان مشاهده نداد (096/0-=<r). همچنین رابطه معنا‌داری بین جنسیت با موفقیت تحصیلی و درگیری تحصیلی دانشجویان و سال‌های سپری شده تحصیل با درگیری تحصیلی دانشجویان مشاهده شد (05/0>P).
نتیجه‌گیری: بین ابعاد درگیری تحصیلی و موفقیت تحصیلی همبستگی معنا‌دار مشاهده نشد و میزان درگیری تحصیلی در دانشجویان دختر بیش‌تر و با افزایش سن و افزایش سال تحصیل کاهش یافت. پیشنهاد می‌شود از روش‌های جذاب و متنوع در آموزش دانشجویان استفاده شود و از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی برای اساتید جهت کسب مهارت‌های بیش‌تر در مدیریت انگیزشی دانشجویان و فراگیری روش‌های آموزشی جذاب و اثربخش، میزان درگیری تحصیلی دانشجویان را ارتقا داد.
واژه‌های کلیدی: درگیری تحصیلی، موفقیت تحصیلی، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 415 kb]   (294 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: 1399/1/16 | پذیرش: 1399/5/5 | انتشار: 1399/8/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghifar J, Bahadori M, Raadabadi M, Shariati M. Exploring the Relationship between Academic Engagement and Achievement among Nursing Students of Ilam University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2020; 20 :205-213
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5060-fa.html

صادقی فر جمیل، بهادری محمدکریم، رعدآبادی مهدی، شریعتی محمد. رابطه بین درگیری تحصیلی و موفقیت تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایلام. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1399; 20 () :213-205

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-5060-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 20 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4343