Armoun A, Sattari S, Namvar Y. Effective Factors on Knowledge Sharing among Faculty Members: Ardabil University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2019; 19 :189-198
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4788-fa.html
آرمون عسگر، ستاری صدرالدین، نامور یوسف. عوامل مؤثر بر اشتراکگذاری دانش میان اعضای هیأتعلمی
دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1398; 19
() :189-198
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4788-fa.html
دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل ، sadraddin1356@yahoo.com
چکیده: (2825 مشاهده)
مقدمه: عوامل متعددی در ایجاد و توسعه فرهنگ تسهیم دانش تأثیر دارند. آگاهی از این عوامل و میزان تأثیر آنها در اشتراکگذاری دانش برای سازمانهای آموزشی حیاتی است. این پژوهش با هدف تعیین عوامل مؤثر بر اشتراک دانش بین اعضای هیأتعلمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل انجام شد.
روشها: در این مطالعه توصیفی-پیمایشی، جامعه آماری اعضای هیأتعلمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل (225 نفر) در سال 1397 بود که به صورت سرشماری مورد مطالعه قرار گرفت. گردآوری اطلاعات به وسیله پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفت. روایی پرسشنامه توسط اساتید راهنما و خبره تأیید شد و برای تأیید پایایی آن از آزمون ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از آمار توصیفی، One-sample T test و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد.
نتایج: عوامل فردی–انسانی، سازمانی-نهادی، فرهنگی، رهبری-مدیریتی و زیرساختهای تکنولوژیکی، به عنوان عوامل مؤثر بر اشتراکگذاری دانش هستند. بالاترین میانگین به عوامل فردی-انسانی (75/0±84/4) و سازمانی-نهادی (66/0±07/4) اختصاص دارد. همچنین، عوامل رهبری-مدیریتی (87/0±68/2)، فرهنگی (73/0±29/2) و زیرساختهای تکنولوژیکی (99/0±11/1) در رتبههای بعدی قرار دارند. آزمون همبستگی پیرسون نیز نشان داد، که بین همه عوامل اشتراکگذاری دانش در سطح 01/0 رابطه مستقیم و مثبت معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل عاملی نیز تأییدکننده اثرگذار بودن پنج عامل مورد مطالعه بر تسهیم دانش است.
نتیجهگیری: هر یک از پنج عامل فردی–انسانی، سازمانی-نهادی، فرهنگی، رهبری-مدیریتی و زیرساختهای تکنولوژیکی، از عوامل مؤثر بر اشتراکگذاری دانش میان اعضای هیأتعلمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل هستند. از این رو، اگر دانشگاه بخواهد فرایند اشتراک دانش را توسعه دهد، ضمن توجه به هر پنج عامل مؤثر مطرح شده، به عوامل فردی–انسانی و سازمانی-نهادی توجه ویژهای نماید.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مديريت آموزشي دریافت: 1397/6/31 | پذیرش: 1397/12/20 | انتشار: 1398/1/26 | انتشار الکترونیک: 1398/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول