XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zamani B, Momen-Heravi M, Vakili Z. Standardization of Morning Reports in Internal Medicine Department at Kashan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2019; 19 :90-100
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4696-fa.html
زمانی بتول، مومن هروی منصوره، وکیلی زریچهر. استاندارد‌سازی فرایند گزارش‎ صبحگاهی گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی کاشان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1398; 19 () :90-100

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4696-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی کاشان ، z_vakili@yahoo.com
چکیده:   (3312 مشاهده)
مقدمه: گزارش صبحگاهی ازکاربردیترین روشهای آموزش بالینی است. این مطالعه با هدف بررسی وضعیت موجود گزارش صبحگاهی گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی کاشان به منظور شناسایی نقاط ضعف و آموزش استاندارد‌سازی این فرآیند مهم آموزشی انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه نیمه تجربی در گروه آموزشی داخلی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 94 انجام شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه محقق‌ساخته بر اساس استانداردهای آموزش بالینی تدوین شده توسط حوزهی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود. ابتدا با حضور در گزارش صبحگاهی و نظرسنجی از کارآموزان، کارورزان و دستیاران گروه نقاط ضعف شناسایی شد. نمونه گیری بهصورت سرشماری از تمام فراگیران بخش داخلی در زمان مطالعه انجام شد (شامل 15 کارآموز، 6 کارورز و9 دستیار). سپس نحوه‎‎ی برگزاری صحیح گزارش صبحگاهی به اعضای هیأت‌علمی با روش سخنرانی آموزش داده شد. پس از آموزش مجدداً با همان پرسشنامه نظرسنجی به عمل آمد و میزان تغییر در رعایت استانداردهای آموزشی قبل و بعد از تغییرات بررسی گردید. دادهها با استفاده آزمون‌های Chi-square test و Fisher's exact test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: استانداردهایی که افزایش رعایت کامل آنها پس از مداخله معنادار بود عبارتند از: رعایت کامل "بحث مرحله به مرحله" (001/0>p)، "طرح تشخیص افتراقی" (001/0=p)، "بحث در مورد آزمایشهای تشخیصی" (001/0>p)، "بحث در مورد رویکرد سیستماتیک" (005/0=p)، "بحث در مورد تصاویر رادیولوژی" (002/0=p)، "ایجاد موقعیت مناسب برای ارتباط استادان با فراگیران " (004/0=p)، "توجه به حضور و غیاب فراگیران " (001/0=p)، "، ارتباط چشمی استادان با شرکت‌کنندگان" (042/0=p).
نتیجه‌گیری: آموزش اعضای هیأتعلمی گروه داخلی در زمینهی گزارش صبحگاهی، در استاندارد نمودن آن تأثیر داشت و میتوان با استمرار آن در جهت ارتقای کیفیت و انطباق بیشتر با استانداردها حرکت کرد.
متن کامل [PDF 261 kb]   (1622 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي برنامه
دریافت: 1397/2/22 | پذیرش: 1397/6/11 | انتشار: 1398/1/26 | انتشار الکترونیک: 1398/1/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2025 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education