Tahmasebzadeh sheikhlar D, Fathiazar S, Jafarian V, Hamrahzadeh M, Zilabi G. Criteria of Effective Teaching and Its Application in the Educational Process: Views of Faculty members and Students . Iranian Journal of Medical Education 2018; 18 :257-268
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4542-fa.html
طهماسبزاده شیخلار داود، فتحیآذر اسکندر، جعفریان وحیده، همراهزاده ملیکا، زیلابی قاسم. معیارهای تدریس اثربخش از دیدگاه اساتید و دانشجویان و میزان کاربست آن در فرایند آموزشی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1397; 18
() :257-268
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4542-fa.html
دانشگاه تبریز ، d.tahmaseb@yahoo.com
چکیده: (4374 مشاهده)
مقدمه: تدریس بعنوان یکی از فعالیتهای اصلی آموزش و انجام موفق آن، مستلزم توجه به معیارهای آن می باشد. ازاین رو، هدف مطالعه حاضر تعیین معیارهای تدریس اثربخش از دیدگاه اساتید و دانشجویان و میزان کاربست آن در فرایند آموزشی دانشگاه تبریز است.
روشها: دراین مطالعه از نوع ترکیبی (کیفی- کمی) جامعه آماری کلیه دانشجویان دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد و اعضای هیأتعلمی دانشگاه تبریز بود. در بخش کمی روش نمونهگیری از نوع تصادفی طبقهای بود که با استفاده از جدول مورگان 375 نفر از دانشجویان و 145 نفر از اساتید به عنوان نمونه انتخاب شدند. در بخش کیفی نیز، حجم نمونه اساتید و دانشجویان در مصاحبه تا زمانی که دادهها به حد اشباع برسد ادامه یافت و تعداد 14 نفر استاد و 30 نفر دانشجو از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کمی از آمار توصیفی و استنباطی (t تک نمونه ای) و در بخش کیفی نیز از روش اسمیت استفاده گردید.
نتایج: در بخش تحلیل کیفی، معیارهایی ازقبیل طراحی و تدوین درس، اجرا و ارائه درس، روابط انسانی و ویژگیهای فردی و ارزشیابی به عنوان معیارهای تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان و اساتید معرفی شد. در بخش کمی نیز مؤلفه طراحی و تدوین درس به ترتیب از دید اساتید و دانشجو با مقدار میانگین (66/2±35/3، 51/4±98/2)، مؤلفه اجرا و ارائه درس (14/5±58/3، 48/7±38/3)، مؤلفه روابط انسانی و ویژگیهای فردی (92/2±48/3، 58/4±35/3) و مؤلفه ارزشیابی (15/2±69/3، 54/4±25/3) به عنوان معیارهای تدریس اثربخش در فرایند آموزشی دارای کاربرد بودند.
نتیجهگیری: بهکارگیری این معیارها برای تدریس مؤثر در دانشگاه تبریز میتواند در ارتقا فرآیندهای آموزشی مؤثر واقع شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1396/7/12 | پذیرش: 1396/8/20 | انتشار: 1397/1/26 | انتشار الکترونیک: 1397/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول