XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khabaz mafinejad M, Mirzazadeh A, Khosravi B, Alizadeh M. Medical Students’ Attitudes towards the Introduction of Expected Competences in the Outcome-Based Curriculum. Iranian Journal of Medical Education 2018; 18 :333-344
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4345-fa.html
خباز مافی نژاد محبوبه، میرزازاده عظیم، خسروی بردیا، علیزاده مریم. دیدگاه دانشجویان پزشکی نسبت به معرفی توانمندی‌های مورد انتظار در برنامه درسی مبتنی بر پیامد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1397; 18 () :333-344

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4345-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی تهران ، mirzazad@tums.ac.ir
چکیده:   (3946 مشاهده)
مقدمه: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در آموزش مبتنی بر پیامد، درک ضرورت کسب توانمندی‌ها توسط دانشجویان است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی  دیدگاه و نگرش دانشجویان نسبت به معرفی توانمندی‌های مورد انتظار دوره پزشکی عمومی است.
روش‌ها: در این مطالعه شبه تجربی بدون گروه کنترل و با پیش‌آزمون و پس‌آزمون، 442 نفر از دانشجویان جدیدالورود پزشکی، به صورت سرشماری در برنامه معرفی توانمندی‌ها شرکت کردند. بعد از نمایش هر فیلم، دانشجویان در قالب گروه‌های کوچک به بحث و تأمل بر سکانس‌های فیلم در ارتباط با توانمندی‌های مورد انتظار به روش بارش افکار ‌پرداختند. پیش‌آزمون و پس‌آزمون با هدف مقایسه نگرش دانشجویان نسبت به اهمیت کسب توانمندی‌ها انجام گرفت. در انتهای برنامه نیز پرسشنامه ارزشیابی محقق ساخته روا و پایا تکمیل شد. به‌منظور تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و آزمون تی وابسته استفاده شد.
نتایج: اکثر دانشجویان (5/83 درصد) اذعان کردند که از طریق شرکت در برنامه توانسته‌اند، درک روشنی نسبت به توانمندی‌های مورد انتظار پیدا کنند. همچنین 7/69 درصد از دانشجویان اظهار کردند که برگزاری برنامه آشنایی با توانمندی‌ها باعث افزایش تمایل آنان نسبت به یادگیری و تقویت توانمندی‌ها در طی دوران تحصیل شد. بین میانگین درک دانشجویان نسبت به اهمیت کسب توانمندی‌ها قبل و بعد از برنامه در برخی حیطه‌ها شامل برقراری ارتباط مؤثر با بیمار و خانواده وی (03/0p= ,2/15t=)، تعامل با اعضای تیم پزشکی، پرستاران و سایر همکاران (01/0>p ,2/90t=)، برقراری تعادل بین کار و زندگی شخصی (01/0p= ,2/40t=)، توانایی مدیریت استرس و هیجانات (01/0>p ,2/72t=)، توانایی نقد و جمع‌آوری اطلاعات معتبر (02/0p= ,2/37t=)، آشنایی با سیستم بهداشتی و درمانی (03/0p= ,2/25t=)، تفاوت معنادار وجود داشت.
نتیجه‌گیری: اکثر دانشجویان، برنامه معرفی توانمندی‌های دوره پزشکی در ابتدای دوره تحصیل ضروری است و حضور در این برنامه توانسته انگیزه آنان را برای کسب و تقویت توانمندی‌ها در طی دوران تحصیل افزایش دهد.
متن کامل [PDF 253 kb]   (1533 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: 1395/11/24 | پذیرش: 1396/7/30 | انتشار: 1396/7/30 | انتشار الکترونیک: 1396/7/30

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2025 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education