Amini E, Seif M H, Rastegar A. Factors Affecting Students’ Academic Resilience at Bushehr University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2017; 17 :343-353
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4243-fa.html
دانشگاه پیام نور، تهران ، hassanseif@gmail.com
چکیده: (23773 مشاهده)
مقدمه: نظر به ضرورت و اهمیت پرداختن به تابآوری تحصیلی به عنوان یکی از حلقههای مفقودهی علتیابی برای یافتن انگیزه تحصیلی در نظام آموزشی کشور در دانشگاه، پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر تابآوری تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در سال 1394پرداخت.
روشها: این پژوهش از نوع همبستگی است که در قالب مدل علّی به روش تحلیل مسیر انجام شد. برای این منظور 237 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب و به پرسشنامههای مقیاس تابآوری تحصیلی (ARI) ساموئلز (Samuels)، سرزندگی تحصیلی مارتین و مارشو، خودکارآمدی تحصیلی موریس پاسخ دادند. برای بررسی تحلیل از آمارهای توصیفی و آزمونهای ضریب همبستگی، تحلیل مسیر و شاخصهای نیکویی برازش از نرمافزار AMOS استفاده گردید.
نتایج: خودکارآمدی تحصیلی و خودکارآمدی اجتماعی بر سرزندگی تحصیلی اثر مستقیم و بر تابآوری اثر غیر مستقیم و معناداری دارد و سرزندگی تحصیلی نیز بر تابآوری تحصیلی دارای اثر مستقیم و مثبت است. اما خودکار آمدی هیجانی بر سرزندگی تحصیلی اثر مستقیم و غیر مستقیم معناداری ندارد.
نتیجهگیری: خودکارآمدی عامل تأثیرگذاری بر سرزندگی تحصیلی بود و میتوان با آموزش مهارتهای خودکارآمدی، باعث ایجاد سرزندگی تحصیلی شد و با طراحی برنامههایی میتوان زمینه افزایش تابآوری تحصیلی دانشجویان، مقابله با استرس و موفقیت تحصیلی را فراهم نمود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه دریافت: 1395/7/7 | پذیرش: 1396/2/9 | انتشار: 1396/9/7 | انتشار الکترونیک: 1396/9/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول