Mohammad Davoudi A, Milad M, Shayan ُ. The Relationship between Professional Ethics and Organizational Commitment Mediated by Organizational Justice in Ministry of Health and Medical Education, Deputy of Education. Iranian Journal of Medical Education 2018; 18 :541-550
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4190-fa.html
محمد داوودی امیر حسین، میلاد مریم، شایان شهرام. رابطه بین اخلاق حرفهای و تعهد سازمانی با نقش میانجی عدالت سازمانی کارکنان حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1397; 18
() :541-550
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4190-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، shahram_shayan10@yahoo.com
چکیده: (286135 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اهمیتی که اخلاق حرفهای در تصمیمگیریهای مدیران و ارتقای تعهد و عدالت در ارائه کیفیت خدمات در سازمان دارد، این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین اخلاق حرفهای و تعهد سازمانی با نقش میانجی عدالت سازمانی کارکنان حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی انجام گردید.
روشها: در این مطالعه توصیفی همبستگی جامعه مورد مطالعه تمامی کارکنان حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تهران بودند. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی سیستماتیک استفاده شد که با توجه به تعداد اعضای جامعه و با استفاده از جدول مورگان تعداد نمونه حدود 260 نفر بود. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای اخلاق حرفهای کادوزیر (Cadozier)، تعهد سازمانی مییر و آلن (Allen & Meyer) و عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (Nihof & mormen) بود که روایی و پایایی پرسشنامهها با استفاده از روش آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. دادهها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: بین اخلاق حرفهای و تعهد سازمانی رابطه مثبت و معنادار (01/0P≤، 69/0r=)، بین اخلاق حرفهای و عدالت سازمانی رابطه مثبت و معنادار (01/0P≤، 81/0r=) و بین عدالت سازمانی و تعهد سازمانی رابطه رابطه مثبت و معنادار (01/0P≤، 74/0r=) وجود دارد.
نتیجهگیری: بر اساس تجزیه و تحلیل دادهها، مدل معادلات ساختاری روابط بین اخلاق حرفهای و تعهد سازمانی با نقش میانجی عدالت ارائه شده در جامعه مورد مطالعه با توجه به شاخصهای برازش دارای برازش مناسب است. بر همین اساس قابلیت به کارگیری را در جامعه موردنظر دارا است.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مديريت آموزشي دریافت: 1395/4/15 | پذیرش: 1396/7/17 | انتشار: 1397/1/26 | انتشار الکترونیک: 1397/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول